دانلود سیب‌اپ
sibapp
آموزش‌های کاربردی مک بوک

علت نصب نشدن برنامه در مک بوک چیست + راه حل های آن

  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲
  • 497
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

شما هم با مشکل نصب نشدن برنامه در مک بوک مواجه هستید؟ آیا دستگاه شما در به‌روزرسانی برنامه‌های مختلف دچار اختلال می‌شود؟ همه ما ممکن است به دلایل متعدد هنگام نصب برنامه‌ها در سیستم کامپیوتری خود دچار مشکل شویم. این حالت در لپ‌تاپ‌های ساخت شرکت اپل هم وجود دارد، به طوری که گاه کاربران را با چالش‌های متعددی مواجه می‌کند. برای مثال ممکن است با ارور «به دلیل خطا برنامه مورد نظر نصب نشد» یا موارد این چنینی روبه‌رو شوید. در چنین حالتی باید از دلایل بروز این مشکل آگاه باشید تا بتوانید اقدام به حل آن کنید. دنبال کردن ادامه مقاله می‌تواند در رفع این ارورها مؤثر باشد.

علت نصب نشدن برنامه در آی مک

دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند علت نصب نشدن برنامه در مک بوک باشند. گاهی شاید نیاز داشته باشید که یک برنامه را پاک و مجدداً اقدام به نصب آن کنید، برخی اوقات هم نیاز دارید که سری به کش و حافظه پنهان دستگاه خود بزنید. در هر حال دانستن اینکه علت بروز مشکل نصب برنامه‌ها در مک چیست، می‌تواند شما را در رفع مشکل کمک کند.

بررسی اتصال اینترنت

یکی از مهم‌ترین دلایل و شاید ساده‌ترین علت نصب نشدن برنامه در مک بوک و آی مک، مشکل در اتصال اینترنت باشد. اگر در حین دانلود یک برنامه یا نصب به‌روزرسانی‌های مربوط به آن‌ها اتصال اینترنت مناسبی نداشته باشید، ممکن است از همان ابتدا، در حین دانلود و یا حتی در زمان نصب برنامه با ارور مواجه شوید و به نتیجه دلخواه دست پیدا نکنید.

در این صورت باید حتماً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید. گاهی ممکن است اتصال ضعیف یا برای لحظه‌ای قطع شده باشد. برای اطمینان بیشتر حتماً از وجود اتصال اطمینان حاصل کرده یا اتصال خود را به یک سیستم انتقال اینترنت دیگر متصل کنید. برای این کار می‌توانید اتصال را به کل خاموش و مجدداً روشن کنید. گاهی هم راه‌اندازی مجدد دستگاه می‌تواند در رفع مشکل نصب نشدن برنامه در مک بوک مؤثر باشد.

بررسی سرورهای اپ استور

ایمن‌ترین مکان برای دریافت برنامه‌های مختلف، استفاده از اپ استور یا نمونه‌های مشابه داخلی مانند سیب اپ است. شرکت اپل قبل از اینکه اجازه ورود یک برنامه را به اپ استور بدهد، آن را از نظر وجود مشکل یا خرابی بررسی خواهد کرد. در این حالت اگر برنامه‌ای با مشکل خاصی مواجه باشد، این شرکت به سرعت آن را از روی فروشگاه خود حذف خواهد کرد. اما همیشه هم عملکرد اپ استور خوب نیست و ممکن است سرورهای آن برای انتقال داده‌های هر برنامه دچار مشکل باشند.

سرورها به عنوان نیروگاه‌های بزرگ برای ذخیره و البته پردازش اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این سیستم‌ها هم ممکن است گاهی به دلایل مختلف دچار مشکل شوند که شامل سرورهای فروشگاه اپل هم می‌شود. گاهی مشکل نصب نشدن برنامه در مک بوک می‌تواند از سوی سرورهای اپ استور مک باشد.

اگر با مشکل نصب برنامه در مک بوک مواجه شدید، یک راه‌حل آن است که به صفحه (Apple’s System Status page) بروید تا وضعیت سرورهای آن را بررسی کنید. وقتی وارد صفحه شدید تنها با بررسی رنگ دایره‌ موجود در صفحه می‌توانید به عملکرد آن پی ببرید که طی آن رنگ سبز نشانه کارکرد درست و رنگ قرمز نشان از خرابی سرورها و در دسترس نبودن آن‌ها دارد.

اگر سرورهای اپ استور دچار مشکل باشند، هیچ کاری از شما ساخته نیست، مگر اینکه صبر کنید تا سرورها به حالت قبل خود برگردند. اما راه‌حل ساده‌تر و سریع‌تر این است که از اپ استور داخلی سیب اپ بدون هیچ دغدغه و نگرانی استفاده کنید. فراموش نکنید که دانلود برنامه‌ها از وب‌سایت‌ها می‌تواند سیستم شما را با خطر هک یا آلوده شدن به ویروس مواجه کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که وب‌سایت مورد نظر برنامه اصلی را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین استفاده از سیب اپ بهترین گزینه چه از لحاظ امنیتی، چه برطرف کردن مشکل نصب نشدن برنامه خواهد بود.

خروج از اپ استور مک

به عنوان یک کاربر اپل حتماً به خوبی می‌دانید که استفاده از اپ استور مستلزم دارا بودن اپل آیدی است. اما اگر شما نمی‌توانید به کمک اپل آیدی برنامه مورد نظر خود را نصب کنید، شاید لازم باشد که از سیستم (Mac App Store) خارج و دوباره وارد آن شوید. برای اینکه این کار را انجام دهید، باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. از باز بودن پنجره (Mac App Store) مطمئن شوید.
  2. در نوار منوی موجود در صفحه، اول روی بخش (Store) و بعد از آن روی گزینه (Sign Out) کلیک کنید.
  3. در این مرحله باید روی گزینه (Sign In) کلیک کنید. این بخش در گوشه سمت راست پایین اپ استور قرار دارد.
  4. در انتها برای وارد شدن دوباره به سیستم باید اپل آیدی و رمز عبور خود را وارد کنید.

خروج اجباری از فروشگاه

اگر برنامه مورد نظر شما در مک نصب نشد یا آن‌طور که لازم است درست کار نکرد، می‌توانید فروشگاه را ترک و دوباره وارد آن شوید. این روند در زمانی که اپ استور مک به شما اجازه دانلود برنامه‌ها را نمی‌دهد هم کارساز خواهد بود. برای انجام این کار باید فروشگاه اپل را باز کنید و سپس دکمه‌های (Command + Option + Shift + Esc) را با هم فشار دهید. در غیر این صورت مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. در قدم اول باید روی بخش (Apple menu) کلیک و سپس در نوار منو از بین گزینه‌های موجود، گزینه (Force Quit) را انتخاب کنید.
  2. حال از منوی (Force Quit Applications menu) گزینه (App Store) و بعد از آن بخش (Force Quit) را انتخاب کنید.

برای رفع مشکل بالا یک راه‌حل دیگر هم وجود دارد و آن هم خارج شدن اجباری از (Activity Monitor) اپ استور است که برای انجام آن باید دستورالعمل زیر را طی کنید.

  1. کلیدهای (Command + Space) را همزمان فشار دهید تا فرآیند جستجوی (Spotlight) را آغاز کنید.
  2. حال منتظر ظاهر شدن یک نتیجه روی صفحه بمانید و پس از رؤیت، روی آن کلیک کنید.
  3. از لیست فرآیندهای موجود، روی عبارت (App Store) کلیک و بعد نماد (x) را انتخاب کنید. این نماد در گوشه سمت چپ و در قسمت بالای (Activity Monitor) کلیک کنید.
  4. در نهایت به منوی باز شده نگاهی کرده و با پیدا کردن بخش (Force Quit) آن را انتخاب کنید.

نکته: شاید با طی کردن یکی از مراحل بالا بتوانید مشکل نصب نشدن برنامه در مک بوک را حل کنید. در غیر این صورت باید سایر مراحل عیب‌یابی مورد نظر را در ادامه بررسی کنید.

ریستارت دستگاه

تا به اینجا به بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری خصوصاً ایرادهای مربوط به خود اپ استور پرداختیم. اما همیشه علت نصب نشدن برنامه در مک بوک نمی‌تواند مشکل در اپ استور یا وضعیت اینترنت باشد. گاهی اشکالات نرم‌افزاری جزئی هم می‌توانند عاملی مهم برای بروز چنین مشکلی محسوب شوند. یکی از راهکارهای رفع مشکل نصب نشدن برنامه‌ در مک بوک، این است که دستگاه خود را ریستارت کنید.

در بسیاری از مواقع چه مشکل نصب نشدن برنامه در مک بوک چه سایر مشکلات سیستم کامپیوتری مانند هنگ کردن، یک راه‌اندازی دوباره ساده می‌تواند مشکل شما را رفع کند. در شرایطی که نمی‌خواهید در زمان راه‌اندازی مجدد مک‌بوک، فروشگاه اپل شما باز شود، باید از برنامه خارج شوید یا اینکه در زمانی که منوی بازگشایی مجدد را مشاهده کردید، روی پنجره (Reopen windows when logging back in) کلیک کنید.

به‌روز کردن روش پرداخت

گاهی اوقات مشکل در پرداخت می‌تواند عاملی برای عدم دانلود و نصب برنامه‌ها چه انواع رایگان و چه نمونه‌های پولی شود. در چنین شرایطی احتمالاً به‌روز کردن سیستم پرداخت یا استفاده از یک شیوه معتبر پرداخت می‌تواند در رفع مشکل مؤثر واقع شود. اگر قصد دارید برای حل مشکل نصب نشدن برنامه در مک بوک این کار را انجام دهید، می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

  1. روی اپ استور در سیستم مک‌بوک خود کلیک کنید.
  2. حال باید روی نام خود در بخش سمت راست چپ پایین صفحه کلیک کنید و در صورتی که وارد سیستم نشده‌اید، بخش (Sign In) را انتخاب کنید.
  3. در ادامه باید از بخش بالایی، از بین گزینه‌های موجود روی عبارت (Account Settings) کلیک کنید.
  4. حال نوبت به انتخاب گزینه (Manage Payments) و بعد از آن انتخاب (Payment Information) می‌رسد.
  5. در نهایت (Add Payment) را انتخاب کنید تا وارد روش پرداخت تازه‌ای شوید. دقت داشته باشید که پس از اعمال تغییرات، برای ذخیره آنچه تا کنون انجام داده‌اید، گزینه (Done) را برگزینید.

نکته: در صورت به‌روز کردن روش پرداخت، روش قبلی حذف و موجودی احتمالی صورت خودکار به سیستم جدید اضافه می‌شود. حتی در صورتی که کسری داشته باشید هم این کسری به سیستم جدید افزوده خواهد شد که برای دانلود برنامه جدید باید بدهی معوق خود را پرداخت کنید.

پا کردن کش سیستم

آخرین باری که کش مک‌بوک خود را پاک‌سازی کردید چه زمانی بود؟ در بسیاری از مواقع کش مک‌بوک یا همان حافظه پنهان می‌تواند عامل بسیاری از مشکلات رخ داده در این سیستم کامپیوتری باشد. در واقع فایل‌های کش در مرورگر، سیستم و برنامه‌های مختلف شما ایجاد می‌شوند و هر چه زمان بگذرد، حافظه پنهان دستگاه با فایل‌های متنوع بیشتری پر خواهد شد که هر کدام به نوعی در اشغال کردن فضا دخیل هستند و می‌توانند سرعت دستگاه را کاهش دهند. حتی گاهی همین کش می‌تواند با کاهش سرعت دستگاه در نقش آن نسبت به دانلود و نصب برنامه‌های مختلف اختلال ایجاد کند که در چنین شرایطی تنها با پاک کردن آن می‌توانید مشکل نصب نشدن برنامه در مک بوک را حل کنید. برای این کار مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

نحوه پاک کردن کش سافاری

  1. روی سافاری کلیک کرده و در منوی کشویی آن از بین گزینه‌های متعدد روی عبارت (Preferences) کلیک کنید.
  2. حال به بخش پایین کادر رفته و عبارت (Advanced) را انتخاب و علامت بزنید.
  3. در ادامه باید گزینه (Develop) و بعد از آن عبارت (Empty caches) را انتخاب کنید.

نکته: یک راه‌حل سریع‌تر برای پاک کردن کش سافاری در مک‌بوک استفاده از دکمه‌های ترکیبی (Command + Option + E) است. با این کار کش سیستم به صورت خودکار پاک خواهد شد.

نحوه پاک کردن کش کروم در مک

  1. روی برنامه کروم دستگاه خود کلیک کرده و از بین گزینه‌های موجود عبارت (Settings) را انتخاب کنید.
  2. حال باید به پانل سمت چپ صفحه مورد نظر رفته و گزینه (Privacy and security) را انتخاب کنید.
  3. در ادامه روی عبارت (Clear browsing data) کلیک کنید. برای پاک کردن کش کروم در مک می‌توانید با انتخاب گزینه (All time) همه داده‌ها را پاک کرده یا برای آن‌ها محدوده زمانی خاصی تعیین کنید.
  4. قبل از کلیک روی گزینه (Clear data) باید اطمینان حاصل کنید که تمامی تصاویر و فایل‌های ذخیره شده در حافظه پنهان را علامت زده‌اید. سپس گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

نکته: اگر علاقه‌ای به طی کردن این مراحل ندارید، می‌توانید از طریق کلیدهای ترکیبی (Command + Shift + Delete) به صورت میانبر کش کروم را به شکلی خودکار پاک کنید.

نحوه پاک کردن کش در فایرفاکس

  1. فایرفاکس دستگاه خود را باز کنید.
  2. روی عبارت (History) و بعد از آن روی بخش (Clear Recent History) کلیک کنید.
  3. در بخش زیرین باید محدوده زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در صورت نیاز هم می‌توانید تنها کش اخیر خود را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه (Everything) تمامی کش‌ها پاک خواهند شد.
  4. حال تمام مواردی را که قصد دارید پاک کرده و در نهایت با کلیک روی گزینه (OK) فرآیند پاک کردن کش را نهایی کنید.

نکته: برای طی کردن یک مسیر میانبر و خودکار برای پاک کردن کش فایرفاکس، می‌توانید کلیدهای ترکیبی (Command + Shift + Delete) را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

نظر کاربران