دانلود سیب‌اپ
sibapp
آموزش‌های کاربردی آیفون

مرورگر اپل کجاست؟ آموزش کار با برنامه سافاری آیفون

  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲
  • 6113
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۱

سافاری یکی از مرورگرهای شناخته شده وب محسوب می‌شود که توسط شرکت آمریکایی اپل برای سیستم‌عامل‌های (ios) طراحی شده است. مرورگر سافاری آیفون یکی از پراستفاده‌ترین نمونه‌هاست که به دلیل محبوبیت بالای این گوشی‌ها مورد توجه قرار گرفته است. جالب است بدانید که این مرورگر در بین سایر رقبا یکی از سریع‌ترین و البته سبک‌ترین نمونه‌های موجود، هم روی رایانه‌ها و هم در بستر گوشی‌های همراه است. البته علت این مسئله سادگی در طراحی آن بدون وجود افزونه‌های بسیار زیاد است. در این راهنما قصد داریم به معرفی بیشتر سافاری بپردازیم و آموزش کار با سافاری آیفون را با شما به اشتراک بگذاریم.

سافاری آیفون کجاست؟

سافاری مرورگر اختصاصی اپل برای محصولات تولید شده توسط این شرکت است که هم برای رایانه‌های مک‌بوک و هم گوشی‌های آیفون و البته آیپدها کاربرد دارد. این مرورگر برای اولین بار در سال 2023 رونمایی شد. محبوبیت این مرورگر با قابل استفاده شدن در گوشی‌های آیفون و آیپدها افزایش پیدا کرد. جالب است بدانید که در حال حاضر 50 درصد از بازار ایالات متحده در تلفن‌های همراه و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر دنیا به استفاده از این مرورگر اختصاص پیدا کرده است.

مرورگر سافاری در حالت عادی در صفحه اصلی موسوم به (Home Screen) قرار دارد. اما ممکن است با بررسی صفحه مورد نظر این برنامه را پیدا نکنید. در این صورت می‌توانید به کمک بخش برنامه‌ها، سافاری را به هوم اسکرین گوشی خود اضافه کنید. به این منظور باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. برای دسترسی به قسمت (App Library) باید (Home Screen) گوشی خود را به سمت چپ بکشید.
  2. در بین گزینه‌های موجود وارد پوشه (Utilities) شوید و بعد از ورود به آن، به دنبال مرورگر سافاری باشید.
  3. برای پیدا کردن سافاری می‌توانید نام آن را به انگلیسی در بخش جستجو وارد کنید.
  4. در ادامه باید بخشی خالی از صفحه ‌نمایشگر گوشی را نگه دارید. اگر این کار به خوبی انجام دهید، آیکن‌های برنامه‌ها به حرکت درمی‌آیند.
  5. در نهایت آیکون مربوط به سافاری را تپ کرده و آن را به یک برگه از صفحه اصلی گوشی اضافه کنید.

اما شاید برای شما سؤال باشد که این مرورگر چه استفاده‌هایی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بسیاری از عملکردهای مرورگرهای مشهور مانند گوگل با استفاده از سافاری آیفون قابل استفاده خواهند بود. برای مثال کاربران می‌توانند به کمک سافاری از وب‌سایت‌های مختلف بازدید کنند، موارد دلخواه را نشانه‌گذاری کرده و یا چند سایت را به صورت همزمان در برگه‌های مختلف روی صفحه موبایل یا سیستم خود داشته باشند.

نصب سافاری در ایفون

سافاری یک برنامه پیش‌فرض در محصولات مختلف اپل است که برای استفاده از آن نیاز به نصب هیچ برنامه‌ای ندارید. اما شاید بخواهید افزونه‌هایی را به این برنامه اضافه کنید تا کار با آن لذت‌بخش‌تر باشد. در این حالت باید افزونه‌های مختلف را دانلود کنید. برای درک بهتر مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. آیفون خود را به بالاترین نسخه موجود ارتقاء دهید.
  2. حال بخش (Settings) مربوط به گوشی را باز کرده و کمی به پایین اسکرول کنید تا (Safari) قابل مشاهده باشد.
  3. در این مرحله روی سافاری کلیک کنید.
  4. در قدم بعدی روی (General) و بعد روی عبارت (Extensions) کلیک کنید.
  5. در این صفحه هم افزونه‌های قدیمی قابل مشاهده هستند و هم می‌توانید افزونه‌های جدید را به سافاری بیفزایید. به منظور اضافه کردن افزونه‌های جدید باید روی (More Extensions) کلیک کنید که پس از آن با انتخاب عبارت گفته شده به بخش (Safari Extensions Store) منتقل خواهید شد.
  6. در این حالت می‌توانید نام افزونه‌های مورد نظر را وارد کرده و آن‌ها را بیابید. سپس روند دانلود و نصب آن‌ها را طی کنید.

نکته: دقت کنید که پس از نصب افزونه نمی‌توانید از آن استفاده کنید، زیرا نیاز به فعال کردن آن خواهید داشت. به این منظور باید به بخش تنظیمات سافاری رفته و گزینه (Extensions) را انتخاب کنید. در نهایت بعد از پیدا کردن افزونه مورد نظر، کلید مربوط به آن را در حالت روشن قرار دهید.

دلیل باز نشدن سافاری در ایفون

ممکن است هنگام کلیک روی مرورگر سافاری یا در حین کار با آن دچار مشکل شوید. در این حالت مهم‌ترین چیز این است که با علل مختلف باز نشدن این مرورگر و راه‌حل رفع آن‌ها آشنا باشید. برای کسب اطلاعات دقیق پیشنهاد می‌کنیم این دلایل را در ادامه بررسی کنید.

حال که با دلایل باز نشدن سافاری آشنا شدید، بهتر است با راه‌حل‌های رفع این مشکل هم آشنا شوید. در ادامه به ذکر این راه‌حل‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های سافاری آیفون

شاید بسیاری از کاربران در نگاه اول هنگام استفاده از سافاری آیفون چنین تصوری داشته باشند که تفاوت‌های آن با کروم کمی زیاد و کارکرد آن ساده‌تر است. اما برخی از ویژگی‌های کلیدی موجود در این سیستم آن را از سایر مرورگرها متمایز می‌کند. برای مثال یکی از این ویژگی‌ها، توانایی ایجاد قالب‌بندی مقالات برای خواندن آسان‌تر آن‌هاست. به طور کلی ویژگی‌های خاص این مرورگر باعث می‌شوند تا تجربه کاربران بهبود پیدا کند. از سایر ویژگی‌های سافاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

قابلیت کار در چندین دستگاه

یکی از ویژگی‌های جذاب و کاربردی سافاری آیفون این است که شما می‌توانید کارهای خود را با آن انجام دهید و بعد اطلاعات خود را از دستگاهی به دستگاه دیگر (بین سیستم‌عامل‌های آی‌او‌اس) منتقل کنید. برای مثال زمانی که یک صفحه وب را تماشا می‌کنید یا وقتی خریدی از طریق گوشی آیفون خود انجام می‌دهید، می‌توانید درست به همان نقطه از آیپد یا مک خود رفته و ادامه کار را از آن‌جا دنبال کنید.

قابل استفاده برای توسعه‌دهندگان

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب سافاری این است که دست توسعه‌دهندگان را برای کنترل بیشتر بر استایل و چیدمان آنچه در حال طراحی هستند، باز نگه می‌دارد. استفاده از استانداردهای مدرن در طراحی سافاری آیفون، تجربه‌های جذاب و جالب‌تری را علاوه بر مرور موارد مختلف، برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند.

وجود گزینه‌های ناوبری

در مرورگرهای معمولی شما می‌توانید با کلیک روی دکمه برگشت، تاریخچه جستجو را به سمت عقب ببرید. اما در سافاری آیفون این امکان برای کاربران فراهم است که با کلیک روی دکمه رو به جلو، تاریخچه جستجو را برای پیمایش به جلو نیز ببرید. شما بر خلاف گوگل می‌توانید از گزینه فوروارد در این مرورگر بهره‌مند شوید.

امکان استفاده از نمای تمام خواننده

این نما به کاربران کمک می‌کند تا آنچه را در حال خواندن هستند، به صورت تمام صفحه مشاهده کنند. این گزینه خصوصاً برای مقالات مهم بسیار کاربردی خواهد بود. شما می‌توانید از دو طریق این گزینه را فعال کنید که پیشنهاد می‌کنیم برای عملکرد بهتر در هر زمان از بخش تنظیمات به قسمت (User Reader Automatically) رفته و آن را فعال کنید. اگر از جمله افرادی هستید که به مطالعه مقالات مختلف به دلایل گوناگون علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که وب‌سایت‌های مورد نظر خود را به لیست مطالعه سافاری آیفون بیفزایید.

قابلیت مدیریت دانلودها

سافاری آیفون تنها یک مرورگر معمولی نیست. شما می‌توانید از این برنامه به صورت یک پلتفرم دانلود منیجر هم بهره‌مند شوید تا به شما در مدیریت هر چه بهتر فایل‌های دانلودی کمک کند. برای این کار باید بعد از دانلود کردن هر چیزی، به نماد ظاهر شده در بالای آن نگاه کنید و با کلیک روی آن، فایل‌های دانلود شده را به حالت نمایش دادن درآورید. همچنین با استفاده از گزینه‌های موجود امکان لغو دانلود فایل، یا عدم نمایش آن در پوشه مخصوص برای شما وجود دارد.

مدیریت نشانک‌ها

نشانک‌ها از جمله اجزای کاربردی در هر مرورگری محسوب می‌شوند که به کاربران کمک می‌کنند تا بدون از دست دادن وقت اضافی و با تایپی سریع به صفحات خاصی دسترسی داشته باشند. اما در این رابطه می‌توانید انتظارات بیشتری را از سافاری داشته باشید. برای مثال می‌توانید در زمان کوتاهی چندین برگه را به نشانک‌ها اضافه و تمام صفحات موجود را به شکلی همزمان باز کنید که باعث می‌شود در زمان شما صرفه‌جویی شود. برای استفاده هر چه بهتر از این بخش، می‌توانید انگشت خود را روی نماد نشانک قرار داده و کمی مکث کنید. بعد از آن روی عبارت (Add X Tabs to the Bookmark) کلیک کرده و برای باز کردن یکباره صفحات مختلف روی یک پوشه، گزینه (Open in the new Tab) را انتخاب کنید.

امکان مدیریت برگه‌ها

در سافاری آیفون امکان مدیریت هر چه بهتر تب‌ها برای شما وجود دارد. برای استفاده از این بخش کافی است که روی نماد تب کلیک و برگه‌های موجود را تماشا کنید. شما می‌توانید از این ویژگی به بهترین شکل بهره‌مند شوید و برگه‌های باز موجود را مطابق با نیازهای خود مرتب و سازماندهی کنید. جالب است بدانید که این ویژگی‌ها در مرورگر کروم موجود نیستند. توجه داشته باشید که در قسمت برگه‌ها، امکان بازیابی آن‌ها در زمان بستن اشتباهی وجود دارد.

آموزش کار با سافاری آیفون

دستگاه‌های اپل به دلیل هماهنگی فوق‌العاده بین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خود جذابیت بالایی دارند. خصوصاً که دستگاه‌های آیفون به دلیل بهینه‌سازی ویژگی‌های مورد نیاز کاربران، به عنوان پرچمداران گوشی‌های موجود شناخته می‌شوند. سافاری آیفون یکی از اجزای کاربردی در این گوشی‌ها محسوب می‌شود که مانند هر برنامه دیگری در شروع استفاده می‌تواند کمی مبهم به نظر برسد. ولی زمانی که بتوانید نحوه کار با آن را یاد بگیرید، استفاده از این مرورگر می‌تواند به یک عادت روزانه بسیار ساده تبدیل شود.

یافتن محتوا در سافاری

پرکاربردترین عملکرد سافاری مانند هر مرورگر دیگری، جستجوی محتواهای مختلف است. شما برای انجام این کار مانند هر سیستم دیگری به اینترنت نیاز دارید. سپس برای استفاده باید وارد سافاری شده و از بخش نوار (URL) به هدف خود برسید. برای این منظور باید در بخش نوار جستجوی (Go) عبارت مورد نظر خود را تایپ کرده و درخواست جستجو را به سافاری صادر کنید. دقت داشته باشید که درست مانند گوگل، سافاری هم پیشنهاداتی را برای جستجو مطابق با کلمه کلیدی و موارد دیگری همچون سابقه مرور و نتایج نشانک‌ها به شما ارائه خواهد کرد.

پیمایش در صفحات سافاری

در آموزش کار با سافاری شاید پیدا کردن یک محتوا بسیار ساده باشد. شما باید با استفاده از ابزارهای موجود در این برنامه بتوانید بهینه‌ترین عملکرد ممکن را داشته باشید. برای استفاده از این عملکردها باید روی لینک‌هایی که در لیست جستجو به شما نمایش داده می‌شوند، کلیک کنید. در نهایت با توجه به نیاز خود از هر یک از آموزش‌های زیر بهره‌مند شوید.

برگشتن به بخش بالای صفحه

همه ما در مواقعی که یک پیمایش طولانی داشته‌ایم و به پایین‌ترین بخش یک صفحه سایت رفته‌ایم، دوست داریم که در زمان کوتاهی به بالای صفحه برگردیم. برای انجام این کار تنها کافی است که روی بالاترین لبه موجود از صفحه کلیک کنید تا به هدف خود برسید.

قابل مشاهده کردن نوار آدرس

در زمان مطالعه یک صفحه در سافاری آیفون مشاهده خواهید کرد که بخش نوار آدرس پنهان می‌شود. این کار به صورت خودکار انجام می‌شود اما در صورت نیاز می‌توانید مانع آن شوید. برای این کار باید در بخش پایین صفحه که حاوی نشانه اینترنتی اصلی یک وب‌سایت است، کلیک کنید.

عقب و جلو بردن صفحه

هنگام جستجوی یک محتوا، لینک‌های متعددی به شما پیشنهاد می‌شود که ممکن است بسیاری از آن‌ها چیزی نباشند که به دنبال آن هستید. در این صورت می‌توانید برای برگشت به صفحه قبل انگشت خود را روی لبه صفحه گذاشته و آن را از بخش چپ به سمت راست بکشید. برای جلو رفتن در یک صفحه وب هم باید خلاف عملیات قبل را تکرار کنید به این صورت که انگشت را روی لبه گذاشته و آن را به سمت چپ بکشید.

کار کردن با تب‌های مختلف

همانطور که در بخش ویژگی‌های سافاری آیفون اشاره کردیم، شما می‌توانید از چندین تب برای کشف اطلاعات جدید از صفحات مختلف استفاده کنید و مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشید بدون اینکه نیاز باشد یک صفحه را ببندید و صفحه دیگری را باز کنید. در ادامه به عملکردهای مختلف تب‌ها در سافاری اشاره خواهیم کرد.

نحوه جابه‌جایی بین برگه‌ها

برای استفاده از این قابلیت باید روی آیکن (Tabs) کلیک کنید. با این کار یک گالری کامل از صفحات باز کرده خود در سافاری مشاهده خواهید کرد که می‌توانید برای مشاهده صفحه مورد نظر روی آن کلیک کنید.

باز کردن پیوند در پس‌زمینه جدید

دیگر کاربرد بخش تب‌ها این است که در عین داشتن یک گالری از صفحات مختلف، پیوند جدید را در پس‌زمینه باز کنید. از طرفی گاهی حین باز کردن برخی مقالات شاهد پیوندهای جدید در آن‌ها خواهید بود که شاید شما را ترغیب به دنبال کردن کنند. برای جلوگیری از اختلال در روند خواندن، می‌توانید از طریق مسیر زیر یک پیوند جدید را در پس‌زمینه ایجاد کنید.

  1. به بخش (Settings) گوشی بروید.
  2. حال روی گزینه (Safari) کلیک کنید.
  3. در ادامه به بخش پایین صفحه رفته و روی عبارت (Open Links) کلیک کنید.
  4. در نهایت نیز گزینه (In Background) را برگزینید.

باز کردن برگه تازه

برای اینکه یک برگه جدید باز کنید، باید روی بخش تب کلیک کنید. این بخش با نماد دو برگه روی هم قابل رؤیت است. در ادامه برای باز کردن تب جدید روی علامت (+) کلیک کنید.

ذخیره و به‌ اشتراک‌گذاری صفحات وب در سافاری

شما در اینترنت می‌توانید به دنیایی از اطلاعات جالب، جدید، جذاب و کاربردی دسترسی داشته باشید که گاهی شما را ترغیب به ذخیره صفحات می‌کنند و گاهی نیز احساس می‌کنید بهتر است آن‌ها را با سایرین به اشتراک بگذارید. برای این منظور می‌توانید از آموزش‌های زیر بهره‌مند شوید.

نشانه‌گذاری صفحات

برای اینکه یک صفحه را نشانه‌گذاری کنید، باید ابتدا روی نماد به اشتراک‌گذاری کلیک کنید. این نماد در بخش وسط پایین صفحه قرار دارد که به صورت یک فلش بیرون آمده از فلش، نمایش داده می‌شود. در ادامه باید (Add Bookmark) را انتخاب و نام نشانک مورد نظر خود را در آن تایپ کنید. بعداً برای اینکه به یکی از نشانک‌های ذخیره شده دسترسی داشته باشید، باید روی نماد نشانک‌ها که به شکل یک کتاب باز شده است، کلیک کنید. سپس شاهد نمایش تمامی نشانک‌ها خواهید بود که می‌توانید گزینه مورد نظر را با کلیک کردن دنبال کنید.

البته علاوه بر نشانک‌گذاری، شما قادر هستید که یک صفحه را به لیست علاقه‌مندی‌های خود در سافاری آیفون اضافه کنید. اگر علامت‌گذاری را انجام دهید، صفحه وب در صفحه اصلی مرورگر به نمایش در خواهد آمد.

به اشتراک‌گذاری لینک برنامه از سافاری

یکی از ویژگی‌های جذاب سافاری این است که می‌توانید داده‌ها را با دیگران مشترک شوید. شما می‌توانید پیوند مورد نظر را برای دیگران ارسال کنید تا آن‌ها هم از اطلاعات صفحه استفاده کنند. برای این منظور باید روی نماد مربوط به اشتراک‌گذاری کلیک کنید. در ادامه باید از بین مخاطبین خود گیرنده پیوند را انتخاب کنید و یا از پل‌های ارتباطی دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی برای فرستادن لینک مورد نظر بهره‌مند شوید.

پاک کردن سابقه جستجو

شما درست مانند گوگل می‌توانید از طریق سافاری هم داده‌های جستجوی خود را پاک کرده تا مرور خود را خصوصی نگه داشته و از درز اطلاعات آن پیشگیری کنید. به این منظور می‌توانید به اشکال گوناگون عمل کنید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

آموزش بستن برگه‌ها

بستن برگه‌ها کار پیچیده‌ای نیست. از این رو اگر برای شما مهم است که اطلاعات جستجوی شما را دیگران مشاهده نکنند، توصیه می‌کنیم بعد از هر بار استفاده برگه‌ها را ببندید، زیرا عدم انجام این کار باعث می‌شود که هنگام وارد شدن به سافاری صفحات قدیمی دوباره بارگیری شوند. از طرف دیگر، باز بودن این برگه‌ها روی مرور سریع شما هم تأثیرات منفی خواهد داشت. برای بستن یک برگه مانند هر زمان دیگری روی علامت (x) کلیک کنید.

مرور خصوصی در سافاری آیفون

با حالت ناشناس گوگل آشنا هستید، همان قابلیتی که مرور خصوصی نام دارد؟ سافاری هم مانند گوگل از حالت مرور خصوصی پشتیبانی می‌کند. شما با استفاده از این عملکرد سافاری می‌توانید اطلاعات خود و سابقه مرورتان را به طور خودکار از سیستم حذف کنید، بدون اینکه نگران ذخیره شدن آن‌ها باشید. به این منظور باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. نماد مربوط به تب را انتخاب کنید.
  2. حال باید روی دکمه مرکزی تب‌ها کلیک کنید. این دکمه با یک فلش در کنار آن مشخص شده است.
  3. در قدم بعد باید (Private) را انتخاب کنید و در صورت نیاز برای باز کردن برگه خصوصی جدید روی علامت (+) کلیک کنید.

نکته: گاهی ممکن است در استفاده از سافاری برای مرور خصوصی، دچار شک شوید. در این صورت کافی است که رنگ صفحه را مشاهده کنید. این رنگ در حالت خصوصی بر خلاف حالت معمول که سفید است، خاکستری تیره خواهد بود.

پاک کردن تاریخچه مرور سافاری

شاید در زمان مرور برگه‌ها فراموش کنید که حالت ناشناس را فعال کنید. در چنین شرایطی تنها کافی است که برای عدم دسترسی دیگران، تاریخچه خود را در سافاری پاک کنید. به این منظور مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. روی نماد مربوط به بوکمارک‌ها یا نشانک‌ها کلیک کنید.
  2. حال باید روی آیکن مربوط به (History) کلیک کرده و در ادامه (Clear) را انتخاب کنید.
  3. در نهایت باید تعیین کنید که تا چه زمانی قصد پاک کردن تاریخچه مرور خود را خواهید داشت.

چگونه موتور جستجوی پیش فرض سافاری را در (IOS) تغییر دهیم؟

اگر قصد دارید موتوری جستجوی پیش‌فرض موجود در مرورگر گوشی خود را تغییر دهید، می‌توانید روند زیر را دنبال کنید.

  1. به بخش (Settings) گوشی خود وارد شوید.
  2. کمی به پایین صفحه بروید و بعد از مشاهده عبارت (Safari) روی آن کلیک کنید.
  3. حال باید از بین گزینه‌های موجود، عبارت (Search Engine) را انتخاب کنید.
  4. در این مرحله با چندین گزینه مواجه خواهید شد که مطابق با میل خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران

Moslem
نظر شما بعد از تایید نمایش داده می‌شود
❤️