دانلود سیب‌اپ
sibapp
مقایسه آیفون ۱۴ با آیفون ۱۳
مقایسه آیفون ۱۴ با آیفون ۱۳
نقد و بررسی محصولات اپل

مقایسه آیفون 14 با آیفون 13، بخریم یا نخریم؟

  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱
  • 115
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

روز چهارشنبه، شانزدهم شهریور ماه، انتظارها به پایان رسید و اپل از محصولات جدید خود از جمله آیفون‌های نسل ۱۴ رونمایی کرد. آیفون‌های جدید نسبت آیفون‌های نسل پیشین خود تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متعددی دارند که آن‌ها را تبدیل به محصولی جذاب برای کاربران می‌کند.

اما برای اینکه بهتر بدانیم چه قابلیت‌هایی به آیفون‌های نسل ۱۴ اضافه شده و چه تفاوت‌هایی با آیفون‌های نسل ۱۳ دارند، بیایید یک مقایسه دقیق انجام دهیم. این مقایسه برای کسانی که قصد خرید آیفون را دارند و در انتخاب بین مدل‌های آن دچار تردید شده‌اند، می‌تواند بسیار مفید باشد. برای اینکه بررسی قابل ارزیابی باشد، در ابتدا آیفون‌های ۱۴ را با خانواده آيفون‌ ۱۳ و سپس آیفون‌های ۱۴ پرو را با خانواده آیفون‌ ۱۳ پرو مقایسه می‌کنیم.

iPhone 13 vs iPhone 14

iPhone 13 vs iPhone 14

در ابتدا باید به تغییر مهمی که در خانواده آیفون ۱۴ رخ داده اشاره کرد. با اینکه آیفون‌های نسل ۱۳ با عنوان‌های iPhone 13 و iPhone 13 mini به بازار آماده بود، اما امسال اپل نسخه مینی را حذف کرده و آیفون جدید خود را با عنوان Plus معرفی کرده است. عنوانی که تنها در آیفون‌های نسل ۷ و ۸ به کار رفته بود و از آن زمان تا حالا شاهد آیفونی با این عنوان نبوده‌ایم.

ظاهر و رنگ

تفاوت رنگ آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴

ظاهر بیرونی آیفون‌های نسل ۱۴ با آیفون‌های ۱۳ تغییر چندانی نداشته جنس بدنه نیز همانند آیفون‌های نسل ۱۳ از آلومینیوم و شیشه، با محافظ سرامیکی صفحه نمایش ساخته شده‌اند. آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس در ۵ رنگ Midnight، Starlight، Blue، Purple و Red قابل خریداری هستند.

اندازه و کیفیت صفحه نمایش

اندازه و کیفیت صفحه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴

حالا با حذف آیفون مینی، شاهد یک آیفون ۱۴ با صفحه‌ نمایش ۶.۱ اینچی و یک آیفون ۱۴ پلاس با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی به جای آیفون مینی ۵.۴ اینچی هستیم. کیفیت صفحه نمایش هم نسبت به آیفون‌های نسل ۱۳ بهبود نیافته و هر چهار آیفون دارای صفحه نمایش Super Retina XDR OLED با حداکثر میزانی روشنایی 1200 nits هستند.

پردازنده

پردازنده آیفون ۱۴

اپل در خانواده آیفون ۱۴ خود نیز همانند خانواده آیفون ۱۳، تراشه قدرتمند A15 را به کار برده است، با این تفاوت که حالا آیفون‌های ۱۴ دارای سی‌پی‌یوی ۵ هسته‌ای هستند در حالی که در آیفون‌های ۱۳ و ۱۳ مینی، سی‌پی‌یوی ۴ هسته‌ای به کار برده شده بود. همچنین آیفون‌های نسل ۱۴ دارای حافظه رم ۶ گیگابایتی، در مقایسه با حافظه رم ۴ گیگابایتی آیفون‌های نسل ۱۳ هستند.

دوربین

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴

آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس به همان سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی مجهز هستند. اما سنسورهای دیگر بهبود یافته‌اند و قابلیت True Deep هم به آن اضافه شده که باعث عملکرد بهتر دوربین، بخصوص در نور کم خواهد شد. دوربین اصلی از همان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی سابق به همراه لنز التراواید بهره می‌برد. اما قابلیت فوکوس خودکار و قابلیت True Deep به دوربین جلو هم اضافه شده تا شاهد بهبود عملکرد در نور کافی باشیم.

باتری

مقایسه باتری آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴

ظرفیت باتری در آیفون‌های ۱۴ نسبت به آیفون‌های ۱۳ پیشرفت چشم‌گیری داشته است. علاوه بر اینکه باتری آیفون ۱۴ در مقایسه با آيفون ۱۳ بهبود یافته، در آیفون ۱۴ پلاس باتری آیفون‌های ۱۳ پرو به کار رفته که بهترین عملکرد را در میان باتری‌های آیفون‌ها دارد. حال آیفون ۱۴ پلاس قابلیت تماشای ۲۶ ساعت ویدیو را دارد. این اعداد برای آیفون ۱۴، ۲۰ و برای آیفون ۱۳، ۱۹ ساعت است.

قابلیت‌های امنیتی جدید

قابلیت تماس اضطراری آیفون ۱۴

بزرگترین تغییرات نسبت به نسل قبل در آیفون ۱۴ مربوط به ویژگی‌های شرایط اضطراری است. آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس به سنسورهای جدید تشخیص تصادف مجهز شده‌اند. این سنسورها بروز حادثه را هنگام رانندگی و یا برخی از موقعیت‌های دیگر تشخیص داده و حالت Emeregency SOS را با نشان دادن پیامی فعال خواهد کرد. اگر شما در مدت زمان کوتاهی سلامت خود را به آیفون اعلام نکنید، به طور خودکار با سرویس‌های اضطراری تماس خواهد گرفت تا کمک در سریع‌ترین زمان ممکن به شما برسد. قابلیت جدید دیگری که مربوط به همین موضوع امدادرسانی می‌شود، تکنولوژی ارتباط ماهواره‌ای است. به کمک این تکنولوژی، بدون نیاز به اینترنت یا آنتن تماس، در زمان‌های اضطراری می‌توانید با مراکز امدادرسانی تماس گرفته و به راحتی درخواست کمک کنید.

حذف سیمکارت فیزیکی برای کاربران آمریکا

سیم کارت آیفون ۱۴

نکته مهم دیگر در مورد آیفون‌های نسل ۱۴، حذف سیم‌کارت فیزیکی برای کاربران آمریکایی است. ولی کاربران آیفون در سایر نقاط جهان همچنان می‌توانند از سیم‌کارت‌های فیزیکی خود در آیفون‌های جدید نیز استفاده کنند.

آیفون ۱۴ نسبت به آیفون ۱۳، افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری داشته است. آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی به ترتیب با قیمت‌های ۶۹۹ و ۵۹۹ دلار وارد بازار شده بودند در حالی که آیفون‌ ۱۴ و ۱۴ پلاس به ترتیب با قیمت‌های ۷۹۹ و ۸۹۹ دلاری وارد بازار خواهند شد.

iPhone 13 Pro vs iPhone 14 Pro

تفاوت آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۴ پرو

علاوه بر آیفون‌های ۱۴، دو آیفون دیگر از سری پرو نیز در آخرین مراسم اپل معرفی شدند که طبق انتظار قدرت عملکرد، قابلیت‌ها و البته قیمت بیشتری نسبت به آیفون‌های ۱۴ دارند. آیفون‌های ۱۴ پرو نسبت به گذشته ارتقاهای چشمگیری یافته است که با مقایسه آن‌ها با آیفون‌های ۱۳ پرو می‌توان به طور بهتری با این تغییرات آشنا شد.

تغییر در طراحی ناچ و صفحه‌نمایش

تفاوت صفحه نمایش آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۴ پرو

تفاوت اساسی که در اولین نگاه به دو آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس متوجه آن خواهیم شد، تغییر در قسمت ناچ آیفون‌های جدید است. ناحیه ناچ در آیفون ۱۴ پرو حالا شکل به شکل کپسولی درآمده که زیبایی بیشتری دارد و هم فضا برای صفحه نمایش بیشتری فراهم می‌کند. این فضای جدید «جزیره پویا» نام دارد که از این به بعد محل نمایش نوتیفیکشن‌ها و برخی اطلاعات دیگر خواهد بود. لازم به ذکر است که جزیره پویا در آیفون ذاتا فیزیکی است اما سطح آن نمایشگر بوده و می‌تواند نسبت به شرایط مختلف تغییر شکل و کاربری بدهد. ویژگی مهم دیگر، صفحه نمایش همیشه روشن در این آیفون‌هاست که با مصرف باتری بسیاری کمی انجام می‌گیرد.

حداکثر میزان روشنایی صفحه در سری چهاردهم ارتقا یافته و به میزان 2000 nits رسیده که در مقایسه با 1200 nits در آیفون‌های ۱۳ پرو، می‌توان گفت پیشرفت چشمگیری داشته است.

رنگ‌

تفاوت رنگ آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۴ پرو

آیفون‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس در رنگ‌های Silver، Gold، Space Black و یک رنگ متفاوت با عنوان Deep Purple عرضه شده است. همچنین تغییر هم در ابعاد آیفون‌ پروهای جدید نسبت به نسل قبلی آن‌ها صورت نگرفته و دو آیفون با صفحه نمایش‌های ۶.۱ و ۶.۷ اینچی Super Retina XDR OLED طراحی شده‌اند.

پردازنده

چیست آیفون ۱۴ پرو

اپل برای اینکه آیفون‌ پروهای جدید خود را متمایز از سایر محصولات خود بکند، از تراشه جدید A16 با سی‌پی‌یو ۶ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای استفاده کرده تا آیفون‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس عملکرد به‌مراتب بهتر و سریع‌تری داشته باشند.

دوربین

تفاوت دوربین آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۴ پرو

در قسمت دوربین نیز تغییرات مهم و بزرگی را شاهد هستیم. دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو حالا مجهز به یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی است در حالی که در آیفون ۱۳ پرو از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده بود. دوربین جلو نیز مانند آیفون‌های ۱۴ دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت True Depth برای عملکرد بهتر در نور کم است. همچنین امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K در حالت سینماتیک هم به این آیفون‌ها آمده است. از قابلیت‌های جدید آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس که به دوربین آن اضافه شده و در آیفون‌های نسل پیش آن را ندیده بودیم، می‌توان حالت فیلمبرداری Action اشاره کرد. این قابلیت در واقع یک سیستم لرزش‌گیر حرفه‌ای که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به گیمبال، ویدیوهای دستی زیبایی بگیرید.

باتری

تفاوت باتری آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۴ پرو

در قسمت باتری شاهر تغییر چندانی نیستیم و همان باتری قدرتمند استفاده‌شده در آیفون‌های ۱۳ پرو نیز در آیفون‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس به کار برده شده که طبق گفته اپل تا ۲۵ ساعت امکان تماشای ویدیو را برای کاربران مهیا می‌کند.

قابلیت‌های امنیتی جدید

قابلیت تشخیص تصادف آیفون ۱۴ پرو

همانند آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس، اپل تکنولوژی جدید مربوط به حالت‌های اضطراری را به آیفون‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس نیز اضافه کرده است. این تکنولوژی‌ها مربوط به سنسورهای هوشمند تشخیص تصادف و ارتباط ماهواره‌ای در شرایط اضطراری می‌شود که قدم مهمی برای حفظ سلامت کاربران است. و البته باز مثل آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ سیم‌کارت فیزیکی برای کاربران آمریکا حذف شده ولی کاربران سایر نقاط دنیا همچنان می‌توانند از ویژگی سیم‌کارت فیزیکی استفاده کنند.

و در آخر باید گفت که ظرفیت و قیمت آیفون پروهای جدید نسبت نسل پیشین خود تغییری نداشته و در ظرفیت‌های ۱۲۸ گیگ، ۲۵۶ گیگ، ۵۱۲ گیگ و ۱ ترابایت عرضه خواهد شد. قیمت آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس هم به ترتیب از ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار آغاز می‌شود.

جمع‌بندی

در این پست تلاش کردیم بدون قضاوت و سوگیری، قابلیت‌های جدید آیفون ۱۴ را در مقابل سری سیزدهم این گوشی ذکر کنیم. قطعاً آیفون‌های جدید به نسبت نسل پیشین خود پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند اما شما می‌توانید با بررسی معیارهای مورد نظر خود، راحت‌تر در مورد ارتقای گوشی هوشمندتان تصمیم بگیرید.

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران