دانلود سیب‌اپ
sibapp
آموزش‌های کاربردی مک بوک

نحوه یافتن مدل و سن مک بوک + نکات مهم هنگام خرید لپ‌تاپ اپل

  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲
  • 239
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

آیا با نحوه یافتن مدل و سن مک بوک آشنا هستید؟ تا چه حد درباره محصولات این شرکت آگاهی دارید؟ شرکت اپل محصولات مختلفی دارد که انواع مک‌بوک بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند. بر خلاف دیگر سازندگان و رقبای مشابه، این شرکت با عرضه کردن هر مدل جدید از مک مینی، مک‌بوک و آی مک نام جدیدی برای آن‌ها انتخاب نمی‌کند. به همین دلیل کاربران خصوصاً افرادی که به تازگی قرار است این محصولات را خریداری کنند، احتمالاً دچار سردرگمی شوند. مواجه شدن با چنین معضلی گاه می‌تواند دردسرساز شود تا جایی که افراد حتی نمی‌توانند قیمت مناسب با مدل مک بوک را متوجه شوند. خوشبختانه راه‌حل‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند در نحوه یافتن مدل و سن مک بوک به ما کمک کنند.

اهمیت آشنایی با نحوه یافتن مدل و سن مک بوک

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چگونه مدل و سن را پیدا کنیم، شاید بهتر باشد اهمیت این مسئله را بررسی کنیم. واقعیت این است که همه فروشندگان با ما صادق نیستند. این مورد خصوصاً وقتی یک فروشنده متوجه آگاهی کم خریدار می‌شود، بیشتر نمود پیدا می‌کند. به همین دلیل عدم آگاهی از نحوه یافتن مدل و سن مک بوک ممکن است باعث شود که یک خریدار مجبور به پرداخت پول بیشتری به فروشنده خود شود یا محصولی را بخرد که در واقع کالای معرفی شده به وی نیست.

از طرف دیگر آمار کلاهبرداری‌ها کم نیست. بنابراین در صورتی که قصد خرید یک مک‌بوک دارید، اما آگاهی دقیق از مدل و سن آن ندارید، ممکن است کالایی را بخرید که اصل نیست. این مورد خصوصاً در خریدهای اینترنتی یا تهیه مک‌بوک از فروشگاه‌هایی که اعتبار آن‌ها چندان مشخص نیسـت بیشتر دیده می‌شود. در هنگام خرید باید دقت داشته باشید که دقیقاً بابت چه چیزی پول پرداخت می‌کنید. برای مثال وقتی قصد خرید یک مک‌بوک پرو را دارید، باید بدانید که مدل اوایل سال 2020 با مدل اواخر این سال کمی با هم متفاوت هستند. در صورتی که شما این موضوع را ندانید، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه بیشتر برای محصول ارزان‌تر شوید. از دیگر مواردی که اهمیت نحوه یافتن مدل و سن مک بوک را نشان می‌دهند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

نحوه یافتن مدل و سن مک بوک

خرید یک مک‌بوک جدید کار چندان ساده‌ای نیست. خصوصاً اینکه قیمت این محصولات به نسبت سایر کالاهای مشابه در بازار بیشتر است، از این رو حساسیت‌ها در خرید آن بیشتر از مواقع معمول خواهد بود. نحوه یافتن مدل و سن مک بوک یکی از دغدغه‌های خریداران جدید محسوب می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ادامه تمام راه‌هایی را که می‌توانند مشکل این گروه از کاربران را برطرف کنند، با شما به اشتراک بگذاریم.

پیدا کردن سن مک در زمان کار

اگر مک بوکی خریداری کرده‌اید و در حال استفاده از آن هستید، می‌توانید در کمترین زمان ممکن سن آن را پیدا کنید. این شیوه ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش یافتن مدل و سن مک‌بوک است. به این منظور باید به نوار منوی سیستم خود بروید و روی نماد (Apple) کلیک کنید و بعد از آن در بین گزینه‌های موجود عبارت (About This Mac) را انتخاب کنید. به همین سادگی می‌توانید سن دستگاه خود را در کنار مدل آن پیدا کنید. شما در این بخش به اطلاعات دیگری از جمله حافظه، پردازنده، گرافیک و شماره سریال مک‌بوک خود هم دسترسی خواهید داشت. البته با استفاده از گزارش سیستم خود می‌توانید به اطلاعات مفید دیگری نیز دست پیدا کنید.

پیدا کردن سن مک بوک از رسید

رسید خرید مک‌بوک یکی از ابزارهای ساده برای پیدا کردن مدل و سن مک‌بوک شما محسوب می‌شود. با این حال در کشور ما ممکن است دسترسی به رسید امکان‌پذیر نباشد.

استفاده از سایت اپل

یکی از ویژگی‌های خوب شرکت اپل این است که برای تعیین اصالت کالاهای خود، اطلاعات لازم را در سایت پشتیبانی منتشر می‌کند. به همین دلیل در نحوه یافتن مدل و سن مک بوک نیاز چندانی به روشن کردن مک خود ندارید. البته در این حالت باید حتماً به سریال دستگاه خود دسترسی داشته باشید. در ساده‌ترین حالت این سریال را می‌توانید از فروشنده مک‌بوک خود دریافت کنید تا در مورد اصالت کالای مورد نظر مطمئن شوید. البته با بررسی پشت مک‌بوک هم می‌توانید شماره سریال را مشاهده کنید.

 حالت دوم زمانی است که به شماره سریال دسترسی ندارید، در این صورت می‌توانید به فاکتور خرید یا جعبه دستگاه خود مراجعه کنید. البته همانطور که گفتیم شماره سریال در دستگاه‌های روشن مک‌بوک در بخش (About This Mac) قابل دسترسی است. حال اگر به سریال دسترسی پیدا کردید، باید به سایت پشتیبانی رفته و از سن، مدل و سایر اطلاعات دستگاه خود آگاهی پیدا کنید. روند انجام آن را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  1. وارد صفحه پشتیبانی اپل به آدرس (https://checkcoverage.apple.com/) شوید.
  2. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، کادری وجود دارد که بالای آن عبارت (Enter a device serial number) درج شده است. در این قسمت باید سریال مربوط به مک‌بوک خود را وارد کنید.
  3. بعد از وارد کردن سریال مورد نظر، نوبت به ثبت کد (Captcha) می‌رسد.
  4. در نهایت روی گزینه (Continue) کلیک کنید تا به اطلاعات مدل و سن دستگاه خود دسترسی داشته باشید.

نکته: در طول فرآیند پیدا کردن اطلاعات مک‌بوک از طریق سایت پشتیبانی، ممکن است اپل آیدی از شما درخواست شود. به همین دلیل باید به آن دسترسی داشته باشید.

استفاده از اپل آیدی

در برخی از مواقع قرار است سن مک‌بوکی را پیدا کنید که به آن دسترسی ندارید. در این صورت می‌توانید به کمک (Apple ID) این کار را انجام دهید. به این منظور باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. مرورگر سافاری خود را باز کنید.
  2. به صفحه مربوط به اپل آیدی رفته و با کمک (Apple ID) و رمز عبور خود وارد صفحه بعدی شوید.
  3. در نوار کناری تعبیه شده در سمت چپ باید روی عبارت (Devices) کلیک کنید. این عبارت درست زیر نام شما قرار داده شده است.
  4. حال می‌توانید تمام دستگاه‌های متصل به اپل آیدی خود را تماشا کنید.
  5. در بین گزینه‌های موجود باید روی مک‌بوک کلیک کنید. با انجام این مرحله پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که شماره سریال در آن قابل رؤیت است.
  6. در نهایت می‌توانید با استفاده از این شماره سریال به سایت گارانتی اپل رفته و سن دستگاه خود و مدل آن را مشاهده کنید.

نکات مهم هنگام خرید مک‌بوک

تا اینجا با نحوه یافتن مدل و سن مک بوک به چند روش مختلف آشنا شدید. اما اگر قصد خرید این محصول اپل را دارید، بهتر است از قبل با برخی نکات مهم آشنا باشید تا از شر کلاهبرداری‌ها در امان بمانید. از آن گذشته قیمت محصولات اپل کم نیست، به همین دلیل برای کاهش هزینه‌ها تا جای ممکن باید بدانید که دقیقاً به دنبال چه محصولی هستید. زیرا شما علاوه بر قیمت باید در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی می‌خواهید، تصمیم بگیرید. اطلاعات مورد نظر شما می‌توانند شامل تراشه‌های به کار رفته در مک‌بوک، فضای ذخیره‌سازی، رم و مواردی از این دست باشند. در ادامه به ذکر نکات مهم هنگام خرید مک‌بوک اشاره می‌کنیم.

صفحه نمایش

یکی از اولین مواردی که باید هنگام خرید مک‌بوک به آن‌ توجه کنید، اندازه صفحه نمایش است. شرکت اپل دارای دو خط تولید مک‌بوک ایر و مک‌بروک پروست که هر خط، لپ‌تاپ‌هایی با اندازه صفحه نمایش متفاوت ارائه می‌دهد. البته در حین انتخاب سایز صفحه نمایش، اگر قابلیت حمل آن نیز برای شما مهم است، حتماً در این مورد نیز تحقیقات لازم را انجام دهید. قابلیت حمل به وزن دستگاه برمی‌گردد. البته مک‌بوک‌های جدید همگی سبک‌تر از مدل‌های قدیمی هستند، اما باز هم ممکن است برخی گزینه‌ها سنگین بوده و برای شما انتخاب مناسب به حساب نیایند.

توجه به سرعت پردازنده

یکی از معایب خرید مک‌بوک‌ها این است که شرکت سازنده اجازه تعویض قطعات و ارتقاء آن‌ها را به خریداران نمی‌دهد. بنابراین باید این موضوع را در خریدهای خود لحاظ کنید و چیزی بخرید که حداقل در چند سال آینده کارایی لازم را داشته باشد. برای این کار باید از سرعت پردازنده شروع کنید. به این منظور شاید لازم باشد حدود 200 دلار بیشتر برای مک‌بوک‌هایی با سرعت بالاتر پرداخت کنید. اما اگر از مک‌بوک خود برای کارهای معمول مثل یادداشت‌برداری استفاده می‌کنید، نیاز چندانی به صرف هزینه بالا نخواهید داشت.

توجه به رم مک‌بوک

رم هم از دیگر قطعاتی است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید و اگر لازم باشد هزینه بیشتری برای یک رم با فضای ذخیره‌سازی بالاتر پرداخت کنید. توجه کنید که هر چه رم بزرگ‌تر باشد، رایانه با سرعت بیشتری به داده‌های مختلف دسترسی پیدا خواهد کرد. از آن گذشته اگر از کاربرانی هستید که قرار است برنامه‌های زیادی را روی مک خود نصب کنید، پس به فضای رم بیشتری نیاز خواهید داشت.

بررسی فضای ذخیره‌سازی

البته با وجود روی کار آمدن فضای ابری، این مورد تا حدودی به حاشیه رفته است، اما همچنان در خرید محصول مورد نظر خود باید به فضای ذخیره‌سازی توجه کنید. بر این اساس توصیه می‌شود به حداقل‌ها تکیه نکنید و همیشه محصولی را بخرید که حداقل در درازمدت هم کارایی لازم را داشته باشد. در حال حاضر کمترین فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایت است که برای بسیاری از افراد مناسب نیست و با بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار برابری می‌کند. بنابراین اگر این مورد هم برای شما اهمیت دارد، حتماً آن را در خرید سیستم خود لحاظ کنید.

عدم خرید لپ‌تاپ‌های قفل شده

اگر قصد خرید یک مک‌بوک دست دوم دارید، هرگز چیزی را نخرید که قفل است. قفل کردن دستگاه اغلب در مواردی رخ می‌دهد که مک‌بوک به سرقت رفته و صاحب اصلی این کار را انجام داده است. پس برای جلوگیری از به دردسر افتادن، از خرید لپ‌تاپ‌های قفل شده حتی زمانی که فروشنده وعده باز کردن آن را به شما می‌دهد، خودداری کنید.

مطابقت شماره سریال روی جعبه و روی صفحه نمایش

برای اطمینان از اصالت کالا در اینجا نحوه یافتن مدل و سن مک بوک را با شما به اشتراک گذاشتیم. اما برای اینکه مطمئن شوید دستگاه مورد نظر سرقتی نیست، همیشه باید از اینکه جعبه متعلق به خود مک‌بوک است، یقین حاصل کنید. برای این کار باید مطابق با توضیحاتی که در بالا اشاره کردیم، به بخش (About this mac) بروید و شماره سریال موجود در آن قسمت را با شماره سریال موجود روی جعبه مطابقت دهید.

توجه به موارد مهم در خرید مک‌بوک دست دوم

اگر قصد خرید مک‌بوک کارکرده دارید، حتماً باید موارد متعددی را در نظر داشته باشید. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم.

نتیجه‌گیری

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران