دانلود سیب‌اپ
sibapp
پارت نامبر آیفون
پارت نامبر آیفون
راهنمای خرید

پارت نامبر آیفون چیست؟ بررسی انواع پارت نامبرها و تفاوت ها

  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • 10766
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

پارت نامبرهای آیفون به دلیل تفاوتی که دارند ممکن است هنگام خرید ابهاماتی را ایجاد کنند. برای مثال اغلب خریدارانی که شناختی نسبت به این اصطلاح ندارند، معمولاً با چنین تصوری روبه‌رو هستند که پارت نامبرها به کیفیت دستگاه تلفن یا قطعات به کار رفته در آن مرتبط می‌شوند. اما بر خلاف تصور عموم باید بگوییم پارت نامبر کدی است که هیچ ارتباطی با این کیفیت ندارد و به منظور دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب درباره کارایی پارت نامبر اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

پارت نامبر آیفون چیست؟

پارت نامبر یا شماره مدل به‌عنوان یک شناسه برای محصولات الکترونیکی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارت نامبرهای آیفون به کدهایی گفته می‌شوند که نشان‌دهنده کشور مقصدی هستند که گوشی موبایل قرار است در آن عرضه شود. در واقع به‌عنوان یک شاخص برای محل عرضه ایفون شناخته می‌شوند. بنابراین این کد اصلاً ارتباطی با کیفیت دستگاه نخواهد داشت. اما این به معنای عدم اطلاع از این موضوع نیست. اگر شما هم قرار است یک گوشی آیفون تهیه کنید، بهتر است درباره این کد و عملکرد آن اطلاعات بیشتری داشته باشید.

پارت نامبر به طور کلی در کشورهایی که اپل استور رسمی در آنها فعالیت نمی‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال کشور ما به دلیل تحریم‌ها یکی از این موارد محسوب می‌شود. کد پارت نامبر شبیه یک گارانتی عمل می‌کند. البته ممکن است بسته به اینکه پارت نامبر مختص چه کشوری است، تفاوت‌هایی هرچند کوچک هم در آن‌ها دیده شود که البته به دلیل قوانین کشور مقصد چنین تغییراتی اعمال شده است. البته به دور از این قوانین باز هم نباید هیچ نگرانی بابت پارت نامبرهای آیفون داشته باشیم.

کد پارت نامبر هم بر روی جعبه اصلی آیفون و هم بر روی قطعات این گوشی درج می‌شود و علاوه‌بر اطلاعات مقصد فروش گوشی، نشان می‌دهد که دستگاه مورد نظر در چه سالی تولید شده است. البته پارت نامبرهای محصولات الکترونیکی مختلف درباره شرکت سازنده هم اطلاعاتی دارند که در اینجا همان شرکت اپل است. نکته جالب توجه دیگر درباره پارت نامبرهای آیفون این است که به تعمیرکاران گوشی این امکان را می‌دهد تا به کمک این شناسه بتوانند قطعات معیوب دستگاه را شناسایی و آن‌ها را تعویض کنند و یا اینکه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را انجام دهند.

چگونه پارت نامبرهای آیفون را تشخیص دهیم؟

برای انجام این کار می‌توانید از تنظیمات گوشی خود کمک بگیرید. به این منظور مانند مراحل زیر پیش بروید:

  1. دستگاه خود را باز کرده و به بخش (settings) گوشی بروید. 
  2. سپس وارد بخش (General) تنظیمات شوید.
  3. در این مرحله باید روی عبارت (About) کلیک کنید.
  4. حالا صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که گزینه‌های متعددی دارد. شما برای تشخیص پارت نامبر آیفون خود باید محتویات موجود در کادر (Model Number) را بررسی کنید.
  5. این بخش حاوی یک کد (حرف و عدد) است که تنها یک جزء از آن پارت نامبر خواهد بود. برای مثال در کد (MNC62LL/A) بخش (LL) آن در واقع همان پارت نامبر گوشی است یا در کد (MLDW3ZA/A) بخش (ZA) شناسه پارت نامبر است.

نکته: برای تشخیص اینکه این کد به چه کشوری مربوط است، باید به لیست پارت نامبرهای آیفون موجود در مطلب مراجعه کنید. ضمن اینکه برای تشخیص پارت نامبر علاوه بر بخش تنظیمات گوشی می‌توانید از برچسب روی جعبه گوشی در قسمت بارکدها، شناسه مورد نظر را پیدا کنید.

لیست پارت نامبرهای آیفون

تا به اینجا با مفهوم پارت نامبر و نحوه تشخیص آن در گوشی‌های آیفون آشنا شدیم. اما در ادامه قرار است به معرفی کدهای پارت نامبر اختصاصی برای هر کشور صحبت کنیم. از مهم‌ترین پارت نامبرهای آیفون می‌توانیم به کد (LL) مختص آمریکا، کد (ZA) مختص سنگاپور و کد (CH) مختص چین اشاره کنیم. شما هم می‌توانید کد گوشی خود را به کمک لیست زیر چک کنید.

نام کشورکد پارت نامبر
سنگاپور(ZA)
ژاپن(J)
امارات(AB)
کانادا(CL/C)
کلمبیا(LA)
مالزی(MY)
آلمان(D)
برزیل (مونتاژ چین)(BZ)
برزیل (مونتاژ برزیل)(BR)
مصر، اردن، عربستان، امارات(AB)
آفریقای جنوبی(SO)
اسپانیا، ایتالیا(TY)
کره جنوبی، چین(KH)
فنلاند، سوئد(KS)
نروژ، دانمارک(KN)
یونان(GR)
مکزیک(E)
هند(HN)
بلژیک، فرانسه(NF)
اتریش، سوئیس(FD)
فیلیپین(PP)
روسیه(RS)
تایوان(TA)
تایلند(TH)
آرژانتین(LE)
استرالیا(X)
ترکیه(TU)
لهستان(PL)
فرانسه(FB)
پرتغال(PO)
اتریش، آلمان، هند(DN)
ایرلند، بریتانیا(B)
اسپانیا(Y)
ایتالیا(T)
مجارستان(MG)

تفاوت پارت نامبرهای آیفون

گفتیم که محصولات اپل همه در یک سطح و با یک کیفیت ساخته می‌شوند. بنابراین پارت نامبرهای آیفون دلیلی بر باکیفیت بودن و یا نبودن یک دستگاه نیست. البته شاید از لیست بالا هم متوجه شده باشید که تمامی گوشی‌های آیفون در یک کشور مثلاً آمریکا ساخته نمی‌شوند. دلیل این موضوع این است که شرکت اپل قطعات گوشی‌های خود را از کشورهای مختلف تهیه می‌کند و البته کارخانه‌های این شرکت هم در چند کشور دنیا پراکنده شده‌اند. بنابراین اگرچه فرمول ساخت این گوشی‌ها یکی است، اما قطعات آن در چند کشور مونتاژ شده‌اند. با این اوصاف می‌توان گفت تقریباً بیشتر گوشی‌های آیفون موجود در کشور ما مونتاژ چین هستند.

از سوی دیگر گفتیم که بسته به پارت نامبرهای ایفون، ممکن است تفاوت‌های کوچکی بین گوشی‌های مختلف وجود داشته باشند که اگرچه روی کیفیت تأثیر نمی‌گذارند، اما بسته به کشور مقصد می‌توانند برای خرید مناسب‌تر باشند. برای مثال کسانی که در زمینه فروش گوشی‌های آیفون اطلاعات کافی دارند به خوبی می‌دانند که خرید گوشی آیفون با پارت نامبر سنگاپور از گوشی با همین کد از آمریکا بهتر است. دلیل این مسئله اول به تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد و دوم مربوط به سیم‌کارت‌های الکترونیکی (eSim) است. در واقع برخی از کشورها دیگر از سیم‌کارت‌های معمولی و فیزیکی استفاده نمی‌کنند. به همین منظور گوشی‌های آیفون آن‌ها فاقد جای سیم‌کارت است. پس چنین گوشی‌هایی برای ما ایرانی‌ها مناسب نیستند.

البته این تمام ماجرا نیست. زیرا شرکت اپل برخی از گوشی‌های خود را به هر دو حالت بدون جایگاه و همراه با جایگاه سیم‌کارت تولید می‌کند. از سوی دیگر برخی از گوشی‌ها مانند ایفون سری 14 با پارت نامبر (lla) به دلیل اینکه از دو سیم الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند، در ایران قابل استفاده نیستند. در ادامه به ذکر دیگر تفاوت‌های پارت نامبرهای آیفون بر اساس کدهای مختص هر کشور می‌پردازیم.

پارت نامبر سنگاپور

گوشی‌های آیفون با پارت نامبر سنگاپور هیچ محدودیتی برای استفاده در ایران ندارند. بنابراین با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته هنگام خرید این گوشی‌ها باید حتماً تبدیل شارژ آن را هم تهیه کنید، زیرا شارژرهای سنگاپوری به‌صورت سه شاخه عرضه می‌شوند. ضمناً شما با خرید این گوشی‌ها می‌توانید از دو سیم‌کارت فیزیکی به صورت همزمان استفاده کنید.

پارت نامبر هنگ کنگ

شارژهای هنگ کنگی سه شاخه هستند. اطلاعات پارت نامبر این سری از گوشی‌ها نشان می‌دهند که از دو سیم‌کارت در ایران پشتیبانی نمی‌کنند. 

پارت نامبر چین

شارژهای گوشی آیفون مونتاژ چین دو شاخه هستند و یکی از گزینه‌های خوب برای استفاده در کشور محسوب می‌شوند. اما عیب این پارت نامبر این است که از فیس تایم صوتی و گروهی پشتیبانی نمی‌کند. اگرچه همچنان فیس تایم تصویری در آن قابل استفاده است. فیس تایم به یک ویژگی اپل برای برقراری تماس‌های صوتی و تصویری از طریق اینترنت گفته می‌شود.

پارت نامبر امارات

پارت نامبر امارات هم محدودیت دو سیم‌کارتی در ایران دارد و البته شارژر آن هم سه شاخه است. در امارات قوانینی در مورد حوزه خدمات رایگان ارتباطی وضع شده است که باعث شده اپ فیس تایم روی پارت نامبرهای امارات به صورت پیش‌فرض نصب نباشد.

پارت نامبر ژاپن

محدودیت پارت نامبر ژاپن در ایران این است که از دو سیم کارت در ایران پشتیبانی نمی‌کند. البته شارژر آن دو شاخه است و مشکل کمتری هنگام استفاده دارد. اما یکی از نکات جالب در مورد پارت نامبرهای آیفون در ژاپن صدای شاتر عکاسی آن‌هاست که حتی در صورت بی‌صدا بودن گوشی هم قطع نمی‌شود. این مسئله به دلیل قوانین سخت‌گیرانه ژاپن در زمینه غیرقانونی بودن عکاسی بدون اجازه از افراد ایجاد شده است. بر این اساس به جز در حالت پخش زنده (live)، صدای شاتر گوشی در هر حالتی بلند خواهد بود.

نکته: شکل دو شاخه پارت نامبرهای آیفون که معرفی کردیم تا سال 2021 ثبت شده است و ممکن است بعد از این تاریخ برخی از آن‌ها تغییر پیدا کرده باشند.

مدل نامبر آیفون

علاوه بر پارت نامبرهای آیفون ما با اصطلاحی به نام مدل نامبر آیفون هم مواجه هستیم که با حرف (A) ثبت شده است. این شناسه زمانی نمایش داده می‌شود که ما یک مرتبه روی کد پارت نامبر گوشی در بخش تنظیمات کلیک کنیم. این کد معرف مدل گوشی خواهد بود و شما می‌توانید از این طریق به اطلاعات بیشتری از گوشی خود دسترسی داشته باشید. مدل نامبر آیفون به صورت (Axxxx) نوشته می‌شود و ایکس‌ها در واقع عدد هستند. برای نمونه یکی از این مدل‌ها (A1984) است که نشان دهنده (iPhone XR) است. شما می‌توانید با کمک این کد به اطلاعات دقیقی مانند سال ساخت گوشی، رنگ و امکانات آن دست پیدا کنید. برای مثال آیفون 14 پرو مکس بسته به کشورهای مختلف مدل نامبرهای متفاوتی دارد که اطلاعات زیر را در مورد گوشی ارائه می‌دهد:

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران