دانلود سیب‌اپ
sibapp
آشنایی با انواع مدل‌های مک‌بوک و قابلیت‌های آن‌ها
آشنایی با انواع مدل‌های مک‌بوک و قابلیت‌های آن‌ها
راهنمای خرید

آشنایی با انواع مدل‌های مک‌بوک و قابلیت‌های آن‌ها

  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • 1046
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

تقریباً دیگر فردی وجود ندارد که تا کنون نام مک‌بوک به گوشش نخورده باشد. اما شاید همه افراد ندانند که مک بوک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. به لپ‌تاپ‌های تولید شده توسط شرکت اپل، مک‌بوک می‌گویند. همانطور که می‌دانید اپل با تولید محصولات جذابی مانند آیفون، آیپد و مک‌بوک توانسته نظر بسیاری افراد را به خود جلب کند. کیفیت بالا، کارایی مناسب و ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات این کارخانه را باید از مهم‌ترین دلایل جذاب بودن محصولات اپل دانست. در این مطلب از بلاگ سیب اپ قصد داریم تا به سؤال مک‌بوک چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟ پاسخ دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مک بوک چیست؟

مک‌بوک چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این محصول برگ برنده اپل در حوزه کامپیوترها و لپ‌تاپ‌هاست. اگر بخواهیم به مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت مک بوک با سایر لپ‌تاپ‌ها اشاره کنیم، باید به سیستم‌عامل آن بپردازیم. همانند گوشی‌های آیفون که از سیستم‌عامل (iOS) در آن‌ها استفاده شده و با سایر گوشی‌ها که از اندروید استفاده می‌کنند، تفاوت بسیاری دارند، مک‌بوک‌ها هم از سیستم‌عامل منحصربه‌فرد خود استفاده می‌کنند. این سیستم‌عامل از نوع (MacOS) است و به‌صورت انحصاری به مجموعه اپل اختصاص دارد. این سیستم‌عامل مانند هر سیستم‌عامل دیگری نسخه‌های متفاوتی دارد که در طول سال‌ها عرضه شده است.

مک بوک پرو چیست؟

مک‌بوک پرو (MacBook pro) نوع دیگری از مک‌بوک‌هاست که باید آن‌ را نسخه تخصصی‌تر، حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر مک‌بوک دانست. مک‌بوک پرو برای اولین بار در سال 2006 رونمایی و به بازار عرضه شد. پس از سپری شدن دو سال و استقبال مناسب از نسل اول مک‌بوک پرو، در سال 2008 نسل دوم این نوع لپ‌تاپ‌ها معرفی و به بازار عرضه شد. از مهم‌ترین تغییراتی که در نسل دوم مک بوک‌ها ایجاد شده بود، استفاده از آلومینیوم در بدنه آن‌ها بود. پس از آن نسل سوم و چهارم مک‌بوک پرو عرضه شد و در نهایت در سال 2020 نسل پنجم این لپ‌تاپ‌های جذاب معرفی شدند. نسل ششم که آخرین نسل معرفی شده مک‌بوک پروست، در سال 2021 معرفی و به بازار عرضه شد. در این مک‌بوک‌ها از صفحه ‌نمایش رتینا استفاده شده و رزولوشن آن هم بالاتر است.

مک بوک ایر چیست؟

مک‌بوک ایر (MacBook Air) نوع دیگری از انواع مک‌بوک است که برای اولین بار در سال 2008 معرفی شد. این مک بوک‌ها وزن و ضخامت کمتری نسبت به مک‌بوک‌های عادی دارند. این ضخامت کم و نازک بودن آن‌ها هم سبب شد که به آن‌ها مک‌بوک ایر بگویند. این نوع لپ‌تاپ برای مصارف روزانه مناسب است و به دلیل وزن پایین به راحتی می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. در جدیدترین نسل مک‌بوک ایر از پردازنده‌های اینتل (Intel)، (Core i5) و (Core i7) استفاده شده است. توجه به همین مورد نشان می‌دهد که این مک بوک‌ها قدرت کمی ندارند اما نسبت به نسخه‌های دیگر از پردازنده‌های گرافیکی ضعیف‌تری برخوردار هستند و برای کارهای گرافیکی سنگین مناسب نیستند.

مک بوک کاستوم چیست؟

اپل در سال 2020 با توجه به درخواست بسیاری از کاربران و مشتریانش، اقدام به ارائه نسخه کاستوم مک بوک کرد. در این نسخه کاربران می‌توانند برخی قطعات مک‌بوک را به صورت سفارشی انتخاب کنند تا قدرت لپ‌تاپ به نیاز آن‌ها نزدیک‌تر باشد. البته باید بدانید که امکان خرید مک‌بوک کاستوم در ایران وجود ندارد.

قابلیت‌های مک بوک‌ها

مک‌بوک‌ها نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های عادی موجود در بازار، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جذابی دارند. از مهم‌ترین قابلیت‌های مک بوک که باعث شده طرفداران بسیاری پیدا کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عمر باتری

عمر باتری بالا و دوام آن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های مک‌بوک است. اگر بخواهیم به‌صورت دقیق‌تر به عمر باتری مک‌بوک‌ها بپردازیم، می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که مک‌بوک پرو 13 اینچی با تراشه (M2) می‌تواند 17 ساعت در هنگام وب گردی شارژ نگه دارد. همچنین باتری مک بوک پرو با تراشه (M1 Pro) می‌تواند تا 16 ساعت وب گردی شارژ مورد نیاز لپ‌تاپ را تأمین کند. همین امر نشان می‌دهد در صورتی که باتری مک بوک شما کاملاً شارژ شده باشد، می‌توانید از آن برای یک روز به‌راحتی استفاده کنید. همین دوام و عمر بالای باتری باعث شده تا بسیاری از افراد مک‌بوک را به لپ‌تاپ‌های عادی ترجیح دهند تا نیازی به همراه داشتن همیشگی شارژر نداشته باشند.

2- بلندگوی باکیفیت

در مک‌بوک‌های متفاوت از بلندگوهای بسیار باکیفیتی استفاده شده است. بسیاری بلندگوی استفاده شده در مک بوک پرو را بهترین بلندگوی موجود در بازار می‌دانند. همین امر سبب شده تا خروجی و حجم صدای مناسبی داشته باشد و تقریباً در این زمینه گوی سبقت را از بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار برباید. البته باید بدانید که مک بوک ایر در این زمینه به اندازه سایر انواع مک‌بوک قدرتمند نیست و بلندگوی آن قدرت بسیار بالایی ندارد. اما باز هم کیفیت صدا و حجم صدای ایجاد شده توسط آن از بسیاری لپ‌تاپ‌های دیگر بیشتر است.

3- شارژرهای مناسب و سریع

از دیگر قابلیت‌های مک‌بوک‌ها پشتیبانی از شارژ سریع است. البته با توجه به این که اپل شارژر مورد نیاز مک‌بوک را در جعبه تمام مک‌بوک‌ها قرار نداده است، برای استفاده از این ویژگی باید اقدام به تهیه شارژر مناسب، قدرتمند و اصلی این شرکت کنید. البته برای دسترسی به این ویژگی باید از درگاه (Magsafe) موجود در مک بوک‌ها استفاده کنید. همچنین این لپ‌تاپ‌ها را می‌توانید با استفاده از شارژر و کابل (USB Type C) هم شارژ کنید. همین امر سبب می‌شود تا در صورت همراه نداشتن شارژر باز هم بتوانید لپ‌تاپ خود را شارژ کنید. البته باید بدانید که هیچ کدام از مدل‌های مک‌بوک از شارژ سریع توسط یو‌اس‌بی تایپ سی پشتیبانی نمی‌کند و شارژ با استفاده از این روش بیشتر طول خواهد کشید.

4- قابلیت ترک پد (Trackpad)

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب مک‌بوک، ویژگی ترک پد است. افراد می‌توانند با فعال کردن این قابلیت و شخصی‌سازی آن، بسیاری از کارها را به شکلی راحت‌تر و ساده‌تر انجام دهند.

5- امکان استفاده از (SD) کارت

همه مدل‌های مک‌بوک پروهای جدید و بسیاری دیگر مک بوک‌ها درگاه کارت خوان (SD) کارت را دارند. همین امر سبب شده تا افراد بسیاری مانند عکاسان دیگر نیازی به دانگل و وسیله‌های دیگر برای اتصال مموری خود به لپ‌تاپ نداشته باشند. همچنین می‌توان از این روش برای بک‌آپ‌گیری یا ذخیره اطلاعاتی که همیشه به آن نیاز ندارید، استفاده کنید تا ظرفیت هارد دیسک کمتری روی لپ‌تاپ شما پر شود.

6- امکان نصب ویندوز

درست است که سیستم‌عامل مک‌بوک‌ها را باید یک سیستم‌عامل قدرتمند، جذاب و مناسب دانست، اما برخی افراد به دلایل مختلف دوست دارند که با سیستم‌عامل ویندوز کار کنند. افراد می‌توانند ویندوز را روی تمام نسخه‌های مک‌بوک نصب کنند. برای انجام این کار راه‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده آن‌ها را پیدا کنید و در صورت تمایل این کار را انجام دهید.

7- کیفیت (HDR) صفحه‌نمایش

مک‌بوک‌های پرو سال 2021 و بعد از آن، به صفحه ‌نمایش (Mini LED) مجهز شده‌اند. این صفحه‌ نمایش را باید یکی از باکیفیت‌ترین صفحه‌ نمایش‌ها دانست. این نوع صفحه‌ نمایش‌ها روشنایی 1600 نیت دارند و می‌توانند از کیفیت (HDR) پشتیبانی کنند تا تصاویری بسیار باکیفیت را نمایش دهند. همچنین رنگ‌هایی که در مک‌بوک مشاهده می‌کنید، بسیار طبیعی‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر است.

8- قابلیت اسکرین میرورینگ

قابلیت دیگری که در مک‌بوک‌ها به آن دسترسی دارید، اسکرین میرورینگ (Screen Mirroring) است. با استفاده از ایر پلی (Air Play) شما می‌توانید صفحه ‌نمایش خود را به‌صورت بی‌سیم به دستگاه‌های دیگر (Apple) انتقال دهید و آن‌ها را از طریق دستگاه‌هایی مانند آیفون یا آیپد تماشا کنید. این قابلیت تصویر و صدا را به شکل همزمان انتقال می‌دهد و افراد می‌توانند به‌راحتی با آن کار کنند.

9- امنیت بالاتر

به طور کلی مک‌بوک‌ها کمتر از سایر لپ‌تاپ‌ها در معرض آلوده شدن به ویروس و بدافزار قرار دارند. همین امر سبب می‌شود تا با مراقبت کمتر هم بتوانید امنیت فایل‌ها و لپ‌تاپ خود را تأمین کنید.

10- کیبورد جذاب

کیبورد مک‌بوک‌ها در مقایسه با بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر نرم‌تر است و صدای کمتری در هنگام کار تولید می‌کند. همین امر سبب شده تا افراد دیگر نگران صدای کیبورد خود در هنگام کار نباشند.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران