دانلود سیب‌اپ
sibapp
سلامت باتری آیفون
سلامت باتری آیفون
آموزش‌های کاربردی آیفون

سلامت باتری ایفون چیست و تا چند درصد خوب است؟

  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • 15220
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

سلامت باتری ایفون و میزان آن می‌تواند در راحتی کاربر تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. اما سلامت باتری چیست؟ چه عواملی باعث کاهش سلامت باتری می‌شوند؟ چگونه می‌توان میزان سلامت باتری آیفون را بررسی کرد؟ این‌‌ موارد تنها برخی از سؤالاتی هستند که در ذهن افراد مختلف در خصوص سلامت باتری آیفون وجود دارند. همین موارد باعث شده تا در این مطلب از بلاگ سیب اپ به سلامت باتری آیفون بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید تا در خصوص مواردی مانند نحوه تشخیص سلامت باتری و عوامل تأثیرگذار در آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سلامت باتری ایفون چیست؟

زمانی که صحبت از سلامت باتری آیفون می‌شود، در حقیقت باید به میزان شارژی اشاره کرد که باتری می‌تواند در خود جای دهد. گوشی‌های نو یا به صورت دقیق‌تر باتری‌های نو را می‌توان تا حداکثر ظرفیت شارژ نمود و از آن شارژ استفاده کرد. اما به مرور و با شارژ مکرر باتری و انجام برخی کارها، باتری‌ها صدمه می‌بینند و از توان آن‌ها کاسته می‌شود. هر چه این توان کاهش پیدا کند، میزان دوام کم می‌شود و عملاً افراد باید در فواصل کوتاه‌تری گوشی خود را شارژ کنند. درست است که اپل توانسته باتری‌هایی با کیفیت بالا بسازد تا دوام و عمر بسیار مناسبی داشته باشند، اما باز هم این باتری‌ها به مرور زمان صدمه می‌بینند و از سلامت باتری آیفون کاسته خواهد شد. در سال 2018 اپل یک ویژگی جدید را با عرضه سیستم‌عامل (iOS 11.3) به گوشی‌های خود افزود. این ویژگی (Battery Health) نام دارد و توسط آن می‌توان اطلاعات متفاوت از وضعیت و میزان سلامت باتری آیفون به دست آورد.

نحوه اطلاع از میزان سلامت باتری ایفون

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، اکنون دیگر به راحتی می‌توان میزان سلامت باتری آیفون را با استفاده از تنظیمات موجود در سیستم‌عامل (iOS) جدید متوجه شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص میزان سلامت باتری آیفون و آیپد تنها لازم است که چند مرحله ساده زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ابتدا وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شوید.
  2. در میان گزینه‌های موجود در این بخش، گزینه (Battery) را پیدا و آن را انتخاب کنید.
  3. در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، گزینه (Battery Health) را پیدا و انتخاب کنید.

به همین سادگی وارد بخشی شدید که در آن نه تنها می‌توانید میزان سلامت باتری گوشی خود را مشاهده کنید، بلکه اطلاعات دیگری هم در این خصوص به دست خواهید آورد. اکنون شاید سؤالی در ذهن شما به وجود آمده باشد و آن سؤال این است که سلامت باتری آیفون تا چه درصدی مناسب است و تا چند درصد هنوز می‌تواند به خوبی کار کند. در ادامه در این خصوص هم نکاتی را بیان خواهیم کرد.

سلامت باتری ایفون تا چند درصد خوب است؟

سلامت باتری آیفون به مرور و با استفاده مکرر و انجام کارهای اشتباه کاهش پیدا می‌کند. هر چه استفاده نادرست از گوشی، قرار گرفتن آن‌ها در معرض گرما و انجام کارهایی که به گوشی آسیب می‌رسانند، بیشتر باشند، سلامت باتری با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند. گوشی‌ها در زمان عرضه و اولین استفاده سلامتی معادل 100 درصد دارند و همانطور که اشاره کردیم این سلامت به مرور کاهش پیدا می‌کند. 

کاهش سلامتی مساوی با کاهش مدت زمانی است که باتری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای گوشی را تأمین کند و همین امر سبب می‌شود که به مرور افراد در فواصل کوتاه‌تری نیاز به شارژ مجدد گوشی خود داشته باشند. اما یک سؤال اساسی و مهم در این میان وجود دارد و آن این است که سلامت باتری گوشی آیفون تا چند درصد خوب است. باید بدانید که تا زمانی که میزان سلامت باتری گوشی ایفون شما بالای 80 درصد باشد، می‌توان شرایط آن را خوب و مطلوب ارزیابی کرد. 

معمولاً اگر از گوشی به شکلی نادرست استفاده کنید که به باتری صدمات زیادی وارد شود، حداقل یک سال طول می‌کشد که سلامت باتری آیفون به کمتر از 90 درصد برسد. معمولاً حداقل پس از 500 بار شارژ کردن گوشی، میزان سلامت آن به حدود 80 درصد می‌رسد که این عدد را هنوز نمی‌توان عدد نامناسبی برای سلامت گوشی دانست. زمانی که میزان سلامت باتری آیفون به اعداد کمتر از 70 درصد برسد، زمان آن رسیده که در خصوص تعویض باتری گوشی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

چگونه عمر باتری آیفون را افزایش دهیم؟

انجام برخی کارها می‌تواند باعث شود تا روند کاهش سلامت باتری آیفون سرعت بیشتری پیدا کند و در مدت زمان کوتاه‌تری نیاز به تعویض آن باشد. از مهم‌ترین اقداماتی که توجه به آن‌ها می‌تواند در حفظ بیشتر سلامت باتری ایفون تأثیرگذار باشد، موارد زیر هستند.

1- جلوگیری از داغ شدن گوشی

به طور کلی بهترین دما برای باتری گوشی 16 تا 22 درجه است. البته باید بدانید که تا دمای 35 درجه هم آسیب جدی و شدیدی به باتری گوشی‌ها وارد نمی‌شود و همچنان می‌توانند بهترین عملکرد خود را حفظ کنند. اما زمانی که دما بیشتر از این میزان باشد، به مرور به باتری گوشی آسیب وارد می‌شود. به همین دلیل بهتر است که گوشی را در فصول گرم مانند تابستان در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا دمای آن افزایش پیدا نکند. همچنین استفاده از برخی کاورها  را که باعث افزایش دمای گوشی در تابستان می‌شوند، فراموش کنید. هرگاه احساس کردید که به دلایل متفاوت مانند قرار گرفتن در معرض گرما و موارد مشابه دیگر، دمای گوشی شما افزایش پیدا کرده است، کاور گوشی را در آورید و آن را در محیطی مناسب قرار دهید. همچنین بهتر است که تا زمان خنک شدن گوشی با آن کار نکنید.

2- استفاده از شارژرهای اصلی

شارژهای اصلی، گوشی را با ولتاژ و آمپراژ مناسب شارژ می‌کنند. در حالی که شارژرهای تقلبی نمی‌توانند این کار را با دقت بالا و مناسب انجام دهند. همین امر سبب می‌شود که با استفاده از شارژرهای غیراصلی به مرور به باتری گوشی آسیب وارد شود و از سلامت باتری آیفون کاسته شود. در اینجا نباید توجه به یک نکته را فراموش کنید. درست است که قیمت شارژرهای تقلبی از شارژرهای اصلی بسیار پایین‌تر است اما به مرور به باتری گوشی شما صدمه وارد خواهند کرد و شما باید در نهایت هزینه بسیار بیشتری برای تعویض باتری پرداخت کنید.

3- بهینه‌سازی تنظیمات

استفاده از برخی تنظیمات می‌تواند با بهینه‌تر کردن مصرف باتری، سبب افزایش مدت زمان دوام شارژ باتری و افزایش عمر آن شود. مهم‌ترین تنظیماتی که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد، شامل موارد زیر هستند.

تنظیم روشنایی صفحه

برای افزایش سلامت باتری آیفون و دوام آن بهتر است با استفاده از بخش تنظیمات، روشنایی خودکار صفحه را فعال کنید. این کار باعث می‌شود تا در زمان‌هایی که نیاز نیست نور صفحه زیاد باشد، به صورت خودکار از میزان روشنایی آن کاسته شود. این کار علاوه بر افزایش عمر باتری می‌تواند باعث کاهش صدمه‌ای شود که استفاده از گوشی به چشمان افراد وارد می‌کند.

عدم روشن گذاشتن دائم (WIFI) و اینترنت خط

زمانی که وای‌فای یا اینترنت گوشی شما روشن است، به طور دائم در حال جست‌وجوی شبکه‌های مناسب است. این کار سبب می‌شود تا میزان مصرف باتری افزایش پیدا کند. پس در زمان‌هایی که با گوشی خود کار ندارید، بهتر است که وای‌فای و اینترنت خط را خاموش کنید. این نکته در خصوص موارد دیگری مانند بلوتوث وAirdrop  هم صادق است و بهتر است آن‌ها را تنها در زمان نیاز روشن کنید.

کم کردن زمان روشن ماندن صفحه

کم کردن زمانی که صفحه گوشی بدون استفاده می‌تواند روشن بماند، یکی دیگر از راه‌هایی است که توسط آن میزان مصرف باتری کاهش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران