دانلود سیب‌اپ
sibapp
فیس آیدی
فیس آیدی
آموزش‌های کاربردی آیفون

فیس آیدی چیست؟ آموزش راه اندازی (Face ID) در گوشی های آیفون

  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
  • 3364
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

در سال‌های گذشته روش‌های متفاوتی برای افزایش امنیت گوشی‌های تلفن همراه معرفی شده‌اند. یکی از این روش‌ها (Face ID) است. با استفاده از این روش برای باز کردن قفل گوشی تلفن همراه آیفون تنها لازم است که کاربران آن را جلوی صورت خود بگیرند. این تکنولوژی باعث شده تا افراد به‌راحتی بتوانند قفل گوشی تلفن خود را باز کنند و در عین حال باز کردن این قفل برای افراد دیگر سخت‌تر باشد. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص (Face ID)، نحوه عملکرد و روش فعال کردن آن روی گوشی‌های ایفون نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

(Face ID) چیست؟

(Face ID) یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های معرفی شده برای افزایش امنیت گوشی‌های تلفن همراه است. با استفاده از این قابلیت افراد به‌راحتی می‌توانند قفل گوشی موبایل خود را باز کنند. البته از این تکنولوژی برای موارد دیگری مانند ساخت ایموجی متحرک هم استفاده می‌شود. باید بدانید که ویژگی فیس آیدی تنها روی گوشی‌های آیفون سری (X) و مدل‌هایی که بعد از آن به بازار عرضه شده‌اند، وجود دارد. پس افرادی که از گوشی‌های قدیمی‌تر ایفون مانند 8 و 7 استفاده می‌کنند، به این ویژگی دسترسی ندارند و نمی‌توانند آن را فعال کنند. این ویژگی به‌دلیل راحتی و امنیت بالا به سرعت توانست خود را به‌عنوان رقیبی برای تکنولوژی اثر انگشت معرفی کند. حتی برخی عقیده دارند که این تکنولوژی عملکرد و امنیت بالاتری نسبت به اثر انگشت هم دارد.

آشنایی با نحوه عملکرد (Face ID)

استفاده از تکنولوژی (Face ID) بسیار ساده است. افراد برای باز کردن قفل گوشی آیفون خود با استفاده از فیس ایدی تنها باید به گوشی نگاه کنند. در این زمان گوشی با استفاده از دوربین (True Depth) هویت شما را بررسی می‌کند و در صورتی که این هویت را تأیید کند، قفل گوشی را باز خواهد کرد. باید بدانید که برای کارکرد بهتر این تکنولوژی در شب، چراغ (Flood Illuminator) روی گوشی افراد قرار گرفته است.

در تکنولوژی فیس آیدی برای شناسایی، دوربین 30000 نقطه مادون قرمز و نامرئی از صورت افراد دریافت می‌کند. سپس این اطلاعات را برای چیپ ست مخصوصی که در گوشی وجود دارد، ارسال می‌کند. چیپ‌ست (A11 Bionic) این اطلاعات را پردازش می‌کند و در صورتی که با مدل چهره ریاضی که قبلاً از صورت شما ساخته است، مطابقت داشته باشد، دستور می‌دهد تا قفل گوشی باز شود. شاید برخی تصور کنند که این فرآیند طولانی و زمان‌بر است. اما باید بدانید که این چیپ‌ست بسیار قدرتمند است و می‌تواند تمام مراحل انجام این کار را تنها در چند ثانیه انجام دهد.

گوشی‌های اپل دارای قابلیت (Face ID)

همانطور که گفتیم تکنولوژی (Face ID) در چند سال گذشته روی گوشی‌های هوشمند ساخت کمپانی اپل قرار داده شده است. پس توجه داشته باشید که تمام گوشی‌های آیفون از این ویژگی برخوردار نیستند و نمی‌توان آن را روی همه مدل‌ها فعال کرد. در ادامه لیستی از گوشی‌هایی را که تکنولوژی فیس آیدی روی آن‌ها قرار داده شده است با هم مرور می‌کنیم:

افرادی که از یکی از مدل‌های ایفونی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم یا آیپد پرو تولید شده در سال 2018 و بعد از آن استفاده می‌کنند، می‌توانند تکنولوژی (Face ID) را روی گوشی خود فعال کنند.

روش فعال کردن (Face ID)

برای این که تکنولوژی (Face ID) روی گوشی شما فعال شود و بتوانید از آن استفاده کنید، باید چند مرحله را انجام دهید. مراحل راه اندازی فیس آیدی روی گوشی آیفون یا تبلت آیپد به شرح زیر است:

  1. وارد بخش (Settings) گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود شوید.
  2. در میان گزینه‌های موجود به دنبال گزینه (Face ID & Passcode) بگردید و پس از پیدا کردن، آن را انتخاب کنید.
  3. با انتخاب این گزینه رمز عبوری که برای گوشی خود تعیین کرده‌اید از شما خواسته می‌شود. با وارد کردن رمز عبور منویی برای شما باز خواهد شد.
  4. در این منو گزینه‌ای با نام (Set Up Face ID) وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید.
  5. با انتخاب این گزینه دوربین سلفی گوشی شما فعال می‌شود.
  6. صورت خود را جلوی دوربین بگیرید و گزینه (Get Started) را انتخاب کنید تا کار الگوبرداری از صورت شما آغاز شود.
  7. در زمان الگوبرداری، شما باید صورت خود را به آرامی بچرخانید تا فرایند به درستی تکمیل شود.
  8. پس از اتمام مرحله اول الگوبرداری، گزینه (Continue) را انتخاب کنید تا مرحله دوم آن آغاز شود.
  9. در این مرحله هم مانند مرحله اول باید صورت خود را به آرامی داخل کادر مشخص شده بگردانید تا اطلاعات تمام زوایای صورت شما پردازش و ذخیره شوند.
  10. پس از اتمام این مرحله گزینه (Done) را انتخاب کنید.

اکنون ویژگی فیس آیدی گوشی شما فعال شده و می‌توانید از صورت خود به‌عنوان کلید باز کردن گوشی استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است که گوشی را جلوی صورت خود بگیرید.

نکته‌ای مهم در خصوص راه اندازی فیس آیدی

برای این که بتوانید از فیس آیدی به بهترین شکل استفاده کنید، باید در زمان راه اندازی آن به یک نکته توجه داشته باشید. در زمان راه اندازی فیس آیدی باید توجه داشته باشید که بهتر است روی صورت شما وسایل متفاوتی مانند عینک آفتابی، ماسک و موارد مشابه دیگر وجود نداشته باشد. البته در صورتی که از عینک طبی استفاده می‌کنید، وجود آن روی صورت شما باعث بروز مشکل نمی‌شود اما عینک آفتابی را حتماً از روی صورت خود بردارید.

نحوه غیر فعال کردن فیس آیدی

ممکن است افراد به دلایل مختلفی قصد داشته باشند که ویژگی فیس آیدی موجود روی گوشی خود را خاموش کنند. برای انجام این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد.

  1. وارد بخش (Settings) گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود شوید.
  2. در میان گزینه‌های موجود به دنبال گزینه (Face ID & Passcode) بگردید و پس از پیدا کردن، آن را انتخاب کنید.
  3. اکنون با گرفتن گوشی جلوی صورت یا وارد کردن رمز، منوی این بخش را باز کنید.
  4. در این منو گزینه‌ای با نام (Reset Face ID) وجود دارد.
  5. با کلیک روی آن گوشی دیگر با استفاده از این تکنولوژی باز نخواهد شد.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران