دانلود سیب‌اپ
sibapp
معرفی برنامه

فیس تایم چیست و چگونه کار می‌کند؟

  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲
  • 483
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

برنامه فیس تایم نوعی پلتفرم گفتگویی است که مختص محصولات اپل است. در واقع این اپلیکیشن به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های آیفون، آیپد و مک بوک‌ها نصب شده است. در نتیجه برای کاربران سیستم‌عامل‌های (iOS) امکان برقراری تماس به صورت صوتی و تصویری به راحتی فراهم می‌شود.

با این حال ممکن است افراد زیادی نسبت به برنامه (Facetime) شناخت کافی نداشته یا با نحوه کار کردن آن آشنا نباشند. برای این منظور در این مطلب از سیب اپ، قصد داریم به معرفی برنامه فیس تایم و نحوه استفاده از آن بپردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

فیس تایم چیست؟

قبل از هر چیز، فیس تایم را می‌توان به عنوان برنامه‌ای معرفی کرد که کاربران محصولات اپل، از آن جهت برقراری تماس تصویری استفاده می‌کنند. نسخه صوتی این برنامه در سال ۲۰۱۳ با نام (facetime audio) جهت برقراری تماس باکیفیت بالاتر معرفی شد. برقراری تماس در این برنامه از طریق اینترنت انجام می‌شود البته هزینه چندانی ندارد و از این نظر می‌توان فیس‌تایم را یکی از انواع تماس‌های اینترنتی کم هزینه معرفی کرد.

در واقع با استفاده از این برنامه می‌توان با کاربران دستگاه‌های (iOS)، (iPad) یا (Mac)، تماس صوتی یا تصویری برقرار کرد. شما همچنین می‌توانید از طریق (Apple Watch) خود تماس صوتی برقرار کنید. برنامه فیس تایم به طور کلی در موبایل یا آیپدهای با سیستم‌عامل (iOS 4) و بالاتر قابل اجراست. این برنامه همچنین روی رایانه‌های مک (OS X 10.6.6) و بالاتر در دسترس هستند. از سال ۲۰۱۸ نیز پشتیبانی از تماس‌های گروهی ویدئویی و صوتی به این برنامه اضافه شده و قابلیت برقراری تماس بین حداکثر ۳۲ نفر در (iOS 12) وجود دارد.

با توجه به این مطلب، می‌توان گفت در هر محصول با سیستم‌عامل (iOS) دارای دوربین سلفی و رایانه‌های مک مجهز به دوربین، (Facetime) پشتیبانی می‌شود. حال که تا حدودی با این اپلیکیشن کاربردی در اپل آشنا شده‌اید، شاید دوست داشته باشید، بدانید این برنامه چه قابلیت‌هایی دارد؟ در ادامه همراه ما باشید تا با دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن، بیشتر آشنا شویم.

 چه قابلیت هایی دارد؟ (Facetime)

کیفیت بالای تماس‌های برقرار شده با کمک برنامه فیس تایم، یکی از قابلیت‌های ویژه آن است. البته در نسخه جدید این اپلیکیشن که روی (iOS 15) هم قابل نصب خواهد بود، کاربردها و ویژگی‌های جدیدی اضافه شده است. همین ویژگی باعث شده که‌ این اپلیکیشن به عنوان یکی از بهترین برنامه‌ها جهت برقراری تماس با افرادی که دوست داریم، باشد.

با توجه به اظهارات اپل، در سال جدید، بیشترین تمرکز این شرکت روی قابلیتی بوده که با استفاده از آن بتوان بهتر با یکدیگر در ارتباط بود. بنابراین در این مسیر، قابلیت فیس تایم ایفون هم رشد زیادی پیدا کرده است. چرا که در سال‌های اخیر برقراری تماس‌های تصویری و روبه‌رو شدن با یکدیگر، جزء اولویت‌های افراد زیادی بوده است.

بهبود تصویر و واقعی­تر شدن تماس تصویری

همانطور که می‌دانید هنگام برقراری تماس تصویری، به دلیل از بین رفتن برخی از سیگنال‌ها، امکان دارد ارتباط نزدیک و باکیفیتی ایجاد نشود. در نتیجه اپل در ارتقاء قابلیت فیس تایم، تمرکز خود را روی این مسئله گذاشته است. بنابراین با کمک این برنامه امکان برقراری تماس به صورت واقعی‌تر، راحت‌تر و بهتر وجود دارد. به طوری که می‌توان حضور فرد را کاملاً مانند ملاقات رو در رو احساس کرد.

بهبود صدا در اپلیکیشن فیس تایم

از دیگر ویژگی‌های این برنامه، قابلیت بهبود صداست. در واقع صدا را به صورتی تقویت می‌کند که فرد احساس می‌کند، با مخاطب در یک مکان قرار دارد. با توجه به اظهارات اپل، میدان صوتی ایجاد شده در فیس‌تایم به گونه‌ای است که اگر در تماس‌های تصویری یا ویدئویی از ایرپاد استفاده کنید، صدای هر فرد، از جهتی که تصویر او مشاهده می‌شود، شنیده خواهد شد.

یکی دیگر از قابلیت‌های قدرتمند و ویژه این برنامه، قرنطینه یا به عبارت دیگر ایزوله کردن صداست. به این صورت که اگر در یک مکان عمومی حضور داشته باشید و صدای زیادی وجود داشته باشد، با استفاده از این قابلیت می‌توان روی صدای مورد نظر تمرکز کرد. در نتیجه با استفاده از فیلتر، صداهای مزاحم بلاک شده و اولویت پخش روی صدای ما خواهد بود.

البته در صورت تمایل جهت پخش شدن صدای اطراف برای مخاطب، مانند صدای امواج دریا در کنار ساحل، می‌توان با تغییر حالت به گزینه (wide spectrum)، امکان ضبط صدای اطراف در کنار صدای ما برای میکروفون وجود داشته باشد.

بالا بردن کیفیت تصویر

از قابلیت‌های دیگر برنامه فیس تایم، امکان فوکوس کردن تصویر شما و در مقابل، بلور کردن فضای زمینه است. در این صورت تصویر شما باکیفیت خیلی بالاتری برای مخاطب پخش خواهد شد.

یک مزیت دیگر این برنامه این است که اگر قصد داریم به صورت گروهی تماس برقرار کنیم، با انتخاب یک گزینه، می‌توان چهره همه افراد را در یک سایز کنار هم ببینیم. در این صورت می‌توان واکنش همه افراد و کسی که صحبت می‌کند را ببینیم.

قابلیت ارسال لینک جهت تماس (facetime)

می‌توان گفت یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های فیس تایم، امکان ارسال لینک تماس است. با استفاده از این قابلیت، می‌توان یک لینک تماس فیس‌تایم ایجاد کرد و هرجا که دوست دارید آن را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید. این لینک را می‌توان از طریق ایمیل، واتس اپ، پیامک یا هر روش دیگری ارسال کرد.

در واقع این قابلیت کمک می‌کند بتوان برای تماس خود برنامه ریزی کرد. قابل توجه اینکه با استفاده از این لینک، نه تنها با کاربران اپل، بلکه امکان برقراری تماس با دستگاه‌های اندروید و حتی ویندوز از طریق مرورگر وجود دارد. لازم به ذکر است که امنیت تماس‌ها در وب نیز همانند تماس‌ها در فیس تایم، برقرار است. با امکان رمزگذاری، به هیچ‌وجه فضای خصوصی شما در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

قابلیت (Share Play) در فیس تایم

این قابلیت، یک ویژگی منحصربه‌فرد است که به فیس تایم اضافه شده است. به عنوان مثال گاهی اوقات ممکن است دوست داشته باشید با فرد مورد نظر خود از راه دور یک موزیک گوش کنید یا فیلم ببینید. در فیس تایم با استفاده از گزینه (share play) این امکان وجود دارد.

با استفاده از این قابلیت، می‌توان در حین برقراری تماس، موزیک، فیلم، یا برنامه‌های تلویزیون را (Add) کرد. به این صورت که اسکرین گوشی را به اشتراک گذاشته و بدون محدودیت، همه برنامه‌ها را به فیس‌تایم اضافه کرد.

جهت اضافه کردن موزیک، کافی است بعد از برقراری تماس، وارد اپل میوزیک شوید و بعد از پلی کردن آهنگ، گزینه به اشتراک گذاشتن را انتخاب کنید. در این صورت همه افراد، همزمان می‌توانند به موزیک گوش کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از طرفی همه افرادی که در تماس حضور دارند، می‌توانند ترک مورد نظر خود را اضافه کنند. یا حتی با به اشتراک گذاشتن تنظیمات پخش، هرکس امکان پلی یا استاپ کردن موزیک را داشته باشد.

برای اضافه کردن فیلم هم، به این صورت می‌توان اقدام کرد. بنابراین در حال پخش فیلم، می‌توانید تصویر مخاطب مورد نظر خود را هم ببینید. کنترلرها هم فقط با یک تپ در دسترس خواهند بود.

فعال کردن فیس تایم

حال که با ویژگی‌ها و قابلیت‌های این برنامه منحصربه‌فرد آشنا شده‌اید، احتمالاً دوست دارید، بدانید چگونه می‌توان آن را روی دستگاه فعال کرد. برنامه فیس تایم به صورت پیش‌فرض، روی دستگاه‌های اپل نصب شده است. بنابراین برای ساخت فیس‌تایم اکانت، باید به بخش (Settings) دستگاه بروید و (Facetime) را پیدا کنید. سپس با انتخاب آن، اپل آیدی خود را وارد کنید. در این صورت به راحتی فیس تایم فعال خواهد شد.

بعد از فعال کردن فیس‌تایم، جهت استفاده از یکی از روش‌های برقراری تماس، به صورت زیر می‌توان عمل کرد.

غیر فعال کردن فیس تایم

غیر فعال کردن فیس تایم هم کار چندان دشواری نیست. بنابراین اگر نسبت به این برنامه احساس امنیت ندارید و می‌خواهید آن را از روی دستگاه خود حذف کنید، می‌توان به صورت زیر اقدام کرد.

فیس تایم صوتی چیست؟

فیس تایم صوتی یا (FaceTime Audio) یکی از قابلیت‌های این برنامه است که تنها جهت تماس صوتی در دسترس خواهد بود. این قابلیت در دستگاه‌های (iOS 7) به بالا و در سیستم‌عامل‌های مک (Mac OS X 10.9.2) به بعد نیز قابل پشتیبانی خواهد بود.

جهت فعال کردن آن نیز بعد از فعال کردن فیس تایم روی دستگاه، گزینه (+) را انتخاب کرده سپس با انتخاب فرد مورد نظر، (Audio) را به جای ویدیو انتخاب کنید.

امنیت برنامه فیس تایم

با وجود قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار این برنامه، ممکن است برای برخی از افراد سؤال باشد که آیا فیس تایم امن است یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت شرکت اپل، در تولید محصولات خود همیشه روی فضای خصوصی و امنیت برنامه‌های تولید شده تأکید داشته است. از آنجایی که فیس‌تایم هم با سیستم رمزگذاری (End-to End) طراحی شده، در عمل تنها فرستنده و گیرنده تماس، توانایی دسترسی به تماس‌ها را خواهند داشت. بنابراین هیچ راهی جهت رمزگشایی محتوای مکالمه‌ها از طریق شرکت‌ ارائه دهنده وجود ندارد.

با این حال هرچند که با وجود پیشرفت تکنولوژی و برنامه‌های ایمن، همچنان هکرها به دنبال پیدا کردن راهی جهت نفوذ به برنامه‌‌ها هستند. بنابراین مانند برنامه‌های دیگر امکان هک شدن در فیس تایم وجود دارد اما از نظر شنود یا ضبط و ذخیره مکالمه‌ها توسط شرکت ارائه دهنده و آژانس‌های دولتی، این کار غیرممکن است.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران