دانلود سیب‌اپ
sibapp
تماس ضروری
تماس ضروری
آموزش‌های کاربردی آیفون

قابلیت SOS در آیفون چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲
  • 1465
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

(Emergency SOS) برای اولین بار در گوشی‌های آیفون 11 به بازار عرضه شد. این قابلیت یک ویژگی کاربردی در شرایط اضطراری محسوب می‌شود که نحوه آشنایی با آن برای تمامی کاربران گوشی‌های آیفون از ضروریات است. این ویژگی با نام (Emergency SOS) ماهواره‌ای، با عرضه گوشی‌های آیفون 14 به‌صورت پیشرفته‌تر ارائه شد. در حال حاضر می‌‌توان از قابلیت (SOS) در ایفون برای مواقع اضطراری استفاده کرد. در این مطلب از سیب اپ با ما همراه باشید تا شما را با این قابلیت بیشتر آشنا کنیم.

قابلیت (SOS) در آیفون چیست؟

(SOS) در آیفون به‌عنوان یک ویژگی کاربردی در گوشی‌های آیفون محسوب می‌شود که به شما امکان می‌دهد تا با خدمات اضطراری در مواقع ضروری در تماس باشید. در واقع این ویژگی در زمانی که شما به وای‌فای یا اینترنت تلفن‌همراه و همچنین سیگنال دسترسی نداشته باشید امکان ارسال پیام را از طریق ماهواره برای شما فراهم می‌کند.

این یک سیستم اضطراری پیام‌رسانی برای مواقعی محسوب می‌شود که به‌صورت اورژانسی به خدمات خاصی نیاز داشته باشید. بنابراین نمی‌توانید از این قابلیت برای برقراری تماس یا هر چیز اضافی دیگری استفاده کنید. (Emergency SOS) به گونه‌ای طراحی شده است که در مواقع اضطراری، درخواست شما را به خدمات اضطراری مناسب هدایت می‌کند.

نحوه عملکرد خدمات (SOS) در آیفون

وقتی ویژگی (SOS) در آیفون را فعال می‌کنید، اولین کاری که انجام می‌دهد، باعث قفل شدن گوشی شما می‌شود. سپس اطلاعات خاص شما مثل تاچ آیدی یا فیس آیدی را غیرفعال می‌کند تا احیاناً دستگاه شما مورد سوءاستفاده دیگران قرار نگیرد. بنابراین سری بعد برای استفاده از آن ملزم به وارد کردن رمز عبور خواهید بود. یعنی هیچ‌کسی نمی‌تواند به کمک تصویر چهره یا اثر انگشت شما، گوشی را باز کند. اما این کل عملکرد (SOS) در ایفون نیست.

وقتی وارد صفحه خدمات اضطراری گوشی‌های آیفون می‌شوید، با سه نوار کشویی با قابلیت‌های گوناگون مواجه خواهید شد. اولین نوار مربوط به فعال یا غیرفعال کردن دستگاه یعنی روشن و خاموش کردن آن است. در نوار دوم شما می‌توانید به شناسه پزشکی خود دسترسی داشته باشید. اما نوار سوم هم برای تماس با خدمات اضطراری محل اقامت شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به کشوری که در آن اقامت دارید، نوع درخواست می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال شاید بخواهید با پلیس تماس بگیرید یا اینکه به اورژانس نیاز داشته باشید. در هر صورت تنها کافی است انگشت خود را روی نوار گزینه مورد نظر گذاشته و آن را بکشید.

نحوه فعال‌سازی خدمات (SOS) در آیفون

حال که با کارکرد خدمات اضطراری آیفون آشنا شدید، نوبت به آموزش فعال‌سازی این ویژگی در گوشی‌های ساخت شرکت اپل می‌رسد. بر این اساس باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  1. وارد برنامه (Health) شوید و یک شماره تماس اضطراری به آن اضافه کنید. نحوه انجام این کار به‌صورت جداگانه شرح داده می‌شود.
  2. حال باید به بخش (Settings) گوشی خود بروید.
  3. در این مرحله باید روی گزینه (Emergency SOS) کلیک کنید.
  4. حال شاهد برقراری یک تماس اضطراری با شماره‌ای خواهید بود که در برنامه (Health) ثبت کردید. تماسی که به‌صورت خودکار فعال می‌شود.
  5. در این زمان شاهد شمارش معکوس سه ثانیه‌ای خواهید بود که طی آن صدایی بلند از گوشی شما پخش خواهد شد.
  6. وقتی که این شمارش به اتمام برسد، گوشی به صورت پیش‌فرض و به شکلی خودکار با شماره خدمات اضطراری (در کشور ما خدمات هلال احمر با شماره 112) تماس می‌گیرد.

نکته: برای خاموش کردن صدای شمارش معکوس می‌توانید از منوی بخش (Settings) گوشی این کار را انجام دهید.

نحوه اضافه کردن مخاطبین برای زمان اورژانسی

در زمان برقراری تماس اورژانسی، علاوه‌بر نیاز به ثبت شماره مورد نظر، می‌توانید برخی از مخاطبین خود را برای تماس اضطراری انتخاب کنید. با فعال کردن این قابلیت، در زمان برقراری تماس و به‌صورت همزمان، لوکیشن شما و یک پیام اضطراری برای مخاطبین از پیش تعیین شده ارسال خواهد شد. برای فعال کردن این ویژگی باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  1. در گام اول باید وارد برنامه (Health) شوید.
  2. حال باید روی نماد مربوط به کانتنت کلیک کنید.
  3. در ادامه باید روی بخش (Medical ID) کلیک کنید و بعد از آن وارد بخش (Edit) گوشی شوید.
  4. از بین گزینه‌های موجود باید روی عبارت (Emergency Contacts) کلیک کنید.
  5. حال باید روی علامت (+) کلیک کنید. با این کار می‌توانید مخاطبین مورد نظر خود را به برنامه اضافه کنید.
  6. بعد از اضافه کردن هر فرد باید روی نام آن کلیک کنید. با این کار قابلیت انتخاب نسبت وی با شما فراهم خواهد بود.
  7. در انتها برای ذخیره تغییرات باید روی گزینه (Done) کلیک کنید.

نکته: امکان حذف مخاطبین از این برنامه هم وجود دارد. برای انجام این کار تنها باید به جای کلیک روی علامت مثبت، نماد (-) را انتخاب کنید. این نماد کنار مخاطبان قرار گرفته است و بعد از آن باید روی عبارت (Done) کلیک کنید.

نحوه استفاده از قابلیت (SOS) در آیفون 7

برای استفاده از خدمات اضطراری گوشی‌های آیفون، در دستگاه‌هایی که به سیستم‌عامل قدیمی مجهز هستند، باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  1. انگشت خود را روی دکمه پاور دستگاه فشار دهید.
  2. این کار را به‌صورت 5 مرحله پشت سر هم تکرار کنید تا صفحه این خدمات به شما نمایش داده شود.
  3. حال باید دکمه مورد نظر خود را از بین نوارهای موجود بکشید تا تماس اضطراری برقرار شود.

نحوه استفاده از قابلیت (SOS) در آیفون 8 به بالا

نحوه فعال کردن قابلیت (SOS) در آیفون 8 به بالا با گوشی‌های قدیمی‌تر کمی متفاوت است. به این ترتیب باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  1. برای نمایش صفحه خدمات اضطراری باید دکمه صدای گوشی را به همراه دکمه پاور نگه‌دارید.
  2. حال نوار مورد نظر خود را بکشید تا تماس اضطراری برقرار شود.
  3. در صورتی که دکمه‌های ذکر شده را بیشتر نگه‌دارید، در حالت اول شاهد نمایش شمارش معکوس و پخش صدای اضطراری خواهید بود و اگر همچنان به این کار ادامه دهید، گوشی به‌صورت خودکار با شماره ثبت شده در سیستم تماس برقرار خواهد کرد.

نکته: در هر دو حالت اگر به‌صورت اشتباهی اقدام به برقراری تماس اضطراری کردید، تنها کافی است که روی بخش توقف کلیک کنید تا تماس پایان پیدا کند. البته قبل از آن باید دکمه‌های پاور و صدا را رها کرده باشید.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران