دانلود سیب‌اپ
sibapp
آموزش‌های کاربردی آیفون

کار پلی (CarPlay) چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲
  • 1696
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

اگر شما هم هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنید، استفاده از یک رابط کاربری تلفن همراه برای اتصال به سیستم مانیتورینگ خودروی شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت اپل برای حفظ ایمنی افراد هنگام رانندگی و کاهش خطرات جاده‌ای به دلیل حواس‌پرتی کاربران حین کار با تلفن، سیستمی را به نام کار پلی (CarPlay) به بازار عرضه کرد.

این پلتفرم به عنوان یک رابط بین گوشی و مانیتور اتومبیل محسوب می‌شود و می‌تواند منوی آیفون را روی مانیتور نمایش دهد. شما با استفاده از این روش هوشمند می‌توانید همه چیز تلفن همراه خود را در صفحه نمایش داخلی خودرو داشته باشید و از طرف دیگر از این روش هوشمندانه برای ایمنی بیشتر بهره‌مند شوید. با ما همراه باشید تا درباره کارپلی بیشتر با شما گفتگو کنیم و ویژگی‌ها، نکات و رازهای پنهان این برنامه را با شما به اشتراک بگذاریم.

کارپلی چیست؟

(CarPlay) را می‌توانیم به عنوان یک قابلیت بی‌نظیر معرفی کنیم که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد با استفاده از گوشی خود به عملکردهای خاصی دسترسی داشته باشند و آن‌ها را بدون دخالت دست و از دست دادن تمرکز حین رانندگی، کنترل کنند. این برنامه مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما می‌توانید در امور مختلفی کار شما را ساده کند. شما با کمک دستیار صوتی سیری می‌توانید کنترل مانیتور و گوشی آیفون خود را به دست بگیرید و همزمان تمرکز خود را روی رانندگی ایمن حفظ کنید.

(CarPlay) چه کاربردی دارد؟

اگر بتوانید با تمامی ویژگی‌های کارپلی به خوبی آشنا شوید، می‌توانید بیشترین بهره را از آن ببرید. در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای این پلتفرم طراحی شده توسط شرکت اپل می‌پردازیم.

استفاده از تلفن

یکی از دلایل مهم حوادث رانندگی، صحبت کردن با تلفن است. شما می‌توانید به صورتی کاملاً هوشمندانه این روند را به نفع خود تغییر دهید. یعنی اینکه با کمک کارپلی به تماس‌های خود پاسخ دهید، بدون اینکه گرفتن گوشی در دست عاملی برای تصادف شما باشد. گوش دادن به پست‌های صوتی در کنار گرفتن تماس هم از دیگر ویژگی‌های این سیستم محسوب می‌شود که شما می‌توانید تنها با اتصال کارپلی به مانیتور خودرو از آن بهره‌مند شوید.

استفاده از نقشه‌ها

یکی از کاربردهای فوق‌العاده (CarPlay) این است که به کمک نقشه اپل، نقطه‌ای که در آن قرار دارید را پیدا و مسیر موجود را ردیابی کنید. با این ویژگی شما می‌توانید با ورود به یک شهر جدید، به جزئیات دقیق‌تری نسبت به آن دست پیدا کنید و اطلاعات بسیار بیشتری برای جاده‌های موجود، محله‌های پیش رو و حتی ساختمان‌ها و درختان هر منطقه‌ای که وارد آن می‌شوید، پیدا کنید.

از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌توانیم به بررسی سه‌بعدی مکان‌های شگفت‌انگیز هم در نقشه‌های روز و هم در نقشه‌های شب اشاره کنیم. تمامی این کارها تنها با یک کلیک در صفحه برای شما امکان‌پذیر خواهند بود. بنابراین چه به عنوان یک گردشگر در شهری رانندگی کنید، چه به عنوان کسی که به دنبال یک رستوران، مرکز خرید یا پمپ بنزین است، (CarPlay) با اتصال به مانیتور ماشین می‌تواند این نیاز شما را رفع کند. در واقع می‌توان گفت که کارپلی قابلیت پشتیبانی از نقشه‌های مختلف برای ناوبری حرفه‌ای را دارد. برای مثال شما می‌توانید علاوه بر (Apple Maps) از (Google Maps) یا (Waze) هم به منظور مسیریابی استفاده کنید، زیرا کارپلی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

ارسال پیام و خواندن و نوشتن آن‌ها

از دیگر کاربردهای بی‌نظیر (CarPlay) می‌توانیم به توانایی خواندن و نوشتن پیام‌ها اشاره کنیم. البته شاید با خود بپرسید چگونه این امر امکان‌پذیر است که بدون دست زدن به آیفون یا نگاه کردن به آن، این کار را انجام دهیم؟ پاسخ واضح است. شما در کارپلی می‌توانید با کمک سیری، از او بخواهید که کار مورد نظر را برای شما انجام دهد. برای مثال به بخش پیام‌ها رفته و پیام صوتی ارسال کند یا اینکه از او بخواهید پیام‌های دریافتی را بخواند تا بتوانید در صورت نیاز پاسخ آن‌ها را ارسال کنید.

گوش دادن به موسیقی

یکی از کارهای مورد علاقه رانندگان یا سایر سرنشینان خودرو این است که حین رانندگی موسیقی پخش کنند. شما می‌توانید موسیقی‌ها و آهنگ‌های مورد علاقه خود را با استفاده از کنترل‌های داخلی خودرو و به کمک کارپلی پخش کنید. شما با استفاده از این سیستم می‌توانید محتوای صوتی مورد علاقه خود را بر اساس عوامل مختلف مانند نام هنرمند، نوع آلبوم یا آهنگ گوش دهید و یا اینکه ببینید چه چیزی در حال پخش است. حتماً برای شما جالب خواهد بود که از سیری بخواهید مانند یک دی‌جی شخصی، موسیقی مورد علاقه شما را از بین بیش از هزاران آهنگ پیدا و آن را پخش کند.

استفاده از تقویم

بررسی تقویم را می‌توانیم دیگر کاربرد کارپلی برشمریم. شما با استفاده از (Calendar) آیفون و با کمک (CarPlay) قادر خواهید بود که یک نمای سریع و ساده از روز پیش روی خود در زمانی که در حال حرکت هستید دریافت کنید. همچنین می‌توانید هنگامی که تمرکزتان روی جاده است، از رویدادهای موجود در تقویم مانند جلسه، تاریخ سالگرد ازدواج، سالگرد تولد یا قرار ملاقات پیش رو باخبر شوید.

کنترل آب و هوای خودرو

یکی از ترفندهای کمتر شناخته شده کارپلی این است که می‌توانید از آن به منظور بررسی دما و جریان هوای درون خودرو استفاده کنید. البته این عملکرد در صورتی کاربردی خواهد بود که اتومبیل شما به سیستم تهویه مطبوع مجهز باشد. یک مثال از کنترل هوای خودرو با کارپلی این است که سیری را صدا بزنید و از او بخواهید دمای خود را روی یک درجه مشخص تنظیم یا اینکه تهویه هوا را خاموش کند. سپس منتظر بمانید و تماشا کنید که این برنامه‌های شرکت اپل چگونه در هماهنگی با هم و بدون دخالت انسانی کار خود را انجام می‌دهند.

سفارشی‌سازی صفحه کارپلی

از جدیدترین ویژگی‌های (CarPlay) که شرکت اپل در به‌روزرسانی‌های خود منتشر کرده است، قابلیت شخصی‌سازی والپیپر یا صفحه این سیستم است. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، نیاز است که به بخش (settings) سیستم کارپلی بروید و از آن بخش وارد قسمت (Wallpaper) شوید که می‌توانید در آن به مجموعه زیادی از صفحات از پیش طراحی شده دسترسی داشته باشید یا اینکه خودتان از تصاویر اختصاصی برای ثبت در پس‌زمینه استفاده کنید.

بهره‌مندی از حالت عدم مزاحمت

«مزاحم نشوید» یکی از حالت‌های کاربردی در تلفن همراه محسوب می‌شود که کاربران در مواقع گوناگون مثل زمان استراحت می‌توانند از آن استفاده کنند. شما حتی حین رانندگی هم می‌توانید تماس‌ها و پیامک‌های مزاحم را در حالت بی‌صدا قرار دهید. برای بهره‌مندی از این ویژگی باید به منوی تنظیمات سیستم بروید و سوئیچ مربوط به حالت «مزاحم نشوید» را در حالت روشن قرار دهید.

نکته جالب در مورد عملکرد این بخش، نحوه برخورد با مخاطب است. به این صورت که تماس‌ها و پیام‌ها بدون اینکه شما متوجه شوید قطع می‌شوند و از آن سو، یک پیام به صورت خودکار برای مخاطبین شما ارسال می‌شود و نشان می‌دهد که شما در حال رانندگی هستید.

استفاده همزمان از (CarPlay) در چند خودرو

همگام‌سازی با سیستم‌های مختلف از ویژگی‌های بارز برنامه‌های طراحی شده توسط شرکت اپل است که شامل پلتفرم (CarPlay) نیز می‌شود. بر این اساس اگر صاحب چند اتومبیل باشید، می‌توانید کارپلی را بدون نیاز به تنظیم جداگانه در خودروهای مختلف، در همه آن‌ها استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از روش‌های مختلف بی‌سیم، با کابل لایتینگ یا بلوتوث، گوشی آیفون خود را به مانیتور اتومبیل متصل کنید و تنظیمات مربوط به پشتیبانی برنامه را انجام دهید. بعد از انجام این کار سیستم به صورت خودکار در تمامی خودروهای شما به یک شکل عمل خواهد کرد.

شما تمامی عملکردهای بالا را می‌توانید به کمک یک دکمه کنترل تعبیه شده روی فرمان اتومبیل انجام دهید یا اینکه با استفاده از لمس صفحه یا پیچ دادن دکمه مربوط به مانیتور، عملکردهای مورد انتظار خود را از کارپلی داشته باشید. اما راحت‌ترین راه همان استفاده از سیری به ویژه برای زمان رانندگی در مکان‌های شلوغ است. ضمن اینکه کارپلی از سایر برنامه‌های موجود در آیفون شما پشتیبانی می‌کند. برای مثال علاوه بر برنامه‌های مسیریابی، شما می‌توانید از برنامه‌های صوتی، پیام‌رسان‌ها، برنامه‌های مربوط به پارکینگ شخصی، سفارش سریع غذا، سوخت‌رسانی و برنامه‌های مختص رانندگی هم استفاده کنید.

مزایا و معایب کارپلی

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که دوست دارند آیفون خود را به یک مرکز سرگرمی در خودرو تبدیل کنند، کارپلی دقیقاً همان چیزی است که می‌توانید انتظار آن را داشته باشید. با استفاده از این فناوری شما قادر هستید که از ویژگی‌ها و برنامه‌های آیفون بر روی صفحه نمایش لمسی خودرو خود استفاده کنید و فراتر از سرگرمی و انجام امور مختلف بدون نیاز به کنترل دستی، تجربه رانندگی خود را ایمن‌تر و راحت‌تر کنید. برای اینکه بتوانید در مورد استفاده از این سیستم انتخاب دقیق‌تری داشته باشید، بهتر است مزایا و معایب آن را در ادامه بررسی کنید.

مزایای (CarPlay)

معایب (CarPlay)

آموزش راه‌اندازی کارپلی

از مزایا و معایب و همچنین کاربردهای (CarPlay) که بگذریم، نوبت به نحوه راه‌اندازی و استفاده از این برنامه کاربردی می‌رسد. شما می‌توانید هم به شکل بی‌سیم یعنی به دو صورت مجزا و هم با اتصال سیم، این سیستم را راه‌اندازی و اجرا کنید. در ادامه به صورت جداگانه نحوه انجام این کار برای شما شرح داده می‌شود.

راه‌اندازی کارپلی بدون سیم

  1. در روش بی‌سیم اتصال کارپلی با بلوتوث خواهد بود که برای انجام این کار باید این قابلیت را در گوشی و خودروی خود فعال کنید.
  2. در قدم بعدی باید دکمه مربوط به دستور صوتی تعبیه شده در فرمان خودرو را فشار داده و آن را کمی نگه دارید.
  3. حال باید وارد بخش (Settings) آیفون خود شده و از بین گزینه‌های موجود روی عبارت (General) کلیک کنید.
  4. در قدم بعدی باید (CarPlay) را انتخاب کنید.
  5. سپس برای جفت شدن دو دستگاه با یکدیگر باید درخواستی را که روی صفحه نمایش قرار داده می‌شود، تأیید کنید.

نکته: ممکن است درخواست مورد نظر به نمایش در نیاید. در این حالت برای رفع مشکل باید یک بار بلوتوث را خاموش و دوباره آن را روشن کنید. علاوه بر بلوتوث، شما می‌توانید در روش اتصال بی‌سیم، از وای‌فای هم کمک بگیرید. برای اتصال کارپلی به کمک (Wi-Fi) باید از نقطه دسترسی صفحه اطلاعات استفاده کنید تا بتوانید داده‌ها را به شکلی مستقیم در صفحه نمایش مانیتور خودرو تماشا کنید.

راه‌اندازی کارپلی با سیم

  1. برای استفاده از حالت با سیم کارپلی، باید از قبل از روشن بودن (Listen for Hey Siri) و (Allow Siri When Locked) مطمئن باشید.
  2. در قدم بعدی نیاز دارید که بخش (Settings) گوشی خود بروید و از بین گزینه‌های موجود، روی بخش (Siri & Search) کلیک کنید تا بتوانید به تنظیمات لازم دسترسی داشته باشید.
  3. حال باید به کمک کابل (USB) گوشی خود را به سیستم خودرو متصل کنید.
  4. در ادامه باید پیام اتصال روی صفحه خودرو را تأیید کنید. از آن سو بسته به مدل گوشی و سیستم خودرو این احتمال وجود دارد که یک پیام مشابه هم در تلفن همراه خود دریافت کنید که نیاز است تأییدیه آن را نیز بزنید.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران