دانلود سیب‌اپ
sibapp
دوربین بی‌نظیر آیفون و راهکارهایی ساده برای استفاده از آن
دوربین بی‌نظیر آیفون و راهکارهایی ساده برای استفاده از آن
آموزش‌های کاربردی آیفون

دوربین بی‌نظیر آیفون و راهکارهایی ساده برای استفاده از آن

  • ۰۲ آذر ۱۴۰۱
  • 90
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰
یکی از مزیت‌های دوربین موبایل نسبت به دوربین‌های دیجیتال، همراهی همیشگی آن است. می‌توانید آیفون خود را در جیبتان آماده داشته‌باشید و از هر موقعیت یا منظره‌ای که خوشتان آمد عکس بگیرید. تعداد عکس بیشتر، مطمئنا شانس شما را در گرفتن سایه‌های اجسام یا طیف‌های نوری مختلف و زیبا بیشتر می‌کند. در ضمن عکاسی بیشتر تمرینی برای یافتن استایل عکاسی خودتان نیز می‌باشد. در پایان روز هم می‌توانید عکس‌های هنری خود را ذخیره و دیگر تصاویری را که با سلیقه‌تان مطابق نیست، حذف کنید.
برای عکاسی با موبایل بدون شک دوربین آیفون یکی از بهترین گزینه‌هاست. برای عکاسی با دوربین آیفون کافی‌ است به چند نکته ساده ولی کاربردی توجه داشته باشید.
برای یادگیری این کار با ما همراه باشید.

اصول اولیه استفاده از دوربین آیفون

قبل از اینکه شروع به استفاده از ویژگی‌های دوربین آیفون کنیم، باید Camera را باز کنیم. برای این‌کار دو راه پیش رو داریم. می‌توانید روی آیکون Camera در صفحه‌ی اصلی برنامه‌ها بزنید و یا به سادگی صفحه‌ی قفل را به سمت راست بکشید و وارد محیط Camera شوید. بعد از این که دوربین باز شد، در قسمت نوار پایین این اسامی مشاهده می‌شوند: Portrait(آیفون ۷پلاس و آیفون‌های بعد از آن)، Time-Lapse ,Slow-Mo ,Video ,Photo ,Square ,Pano.

هم‌چنین در قسمت بالای صفحه هم این قابلیت‌ها قابل رویت هستند: HDR، Flash، Live photo، تنظیم زمان خودکارو قابلیت چرخش دوربین به دوربین جلو و بر عکس.

در قسمت سمت چپ پایین یک راه دسترسی سریع به عکس هایی که با دوربین گرفته شده قرار دارد که مستقیم وارد آلبوم می‌شود. در سمت مخالف آن، پایین سمت راست، آیکونی به شکل دو فلش در گردش هست که چرخش دوربین عقب به جلو رو نمایش می‌دهد.
دوربین آیفون

 *در آیفون ۶اس و آیفون‌های بعد از آن، اگر در منوی اصلی آیکون دوربین را با فشار بیشتری لمس کنید(۳D)، میانبرهای گرفتن عکس،سلفی، گرفتن فیلم، حالت اسلوموشن و پرتره( آیفون ۷پلاس و آیفون‌های بعد از آن) نمایان می‌شود.

 دکمه تایمر

 تایمر (زمان خودکار) در آیفون‌های دارای فیس آیدی با ضربه زدن به فلش کوچک بالای صفحه، چند گزینه در بالای دکمه شاتر سفید رنگ نمایش داده می‌شود که روی گزینه تایمر ضربه بزنید و زمان‌بندی خودکار را بین ۳ تا ۱۰ ثانیه را می‌توانید تنظیم کنید. در آیفون‌های ۸ به قبل نیز این گزینه در بالای صفحه قابل نمایش است. از این قابلیت می‌توانید در زمانی استفاده کنید که می‌خواهید گوشی را در هنگام عکس گرفتن در نقطه‌ای دور از خودتان قرار دهید.
گزینه تایمر دوربین آیفون
 

دسته های گرفتن سلفی یا مونوپاد

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که گرفتن سلفی با دست برایتان نا ممکن و یا سخت باشد؟! مونوپادها ابزارهایی بسیار کارامد برای گرفتن سلفی هستند. با استفاده از این دسته‌ها، بین شما و گوشی فاصله‌ی بیشتری ایجاد می‌شود و نتیجه‌ی آن عکسی دلپذیرتر است.
مونوپاد

استفاده از حالت Time-laps 

اگر بخواهیم تایم لپس را به زبان ساده بیان کنیم می‌توان گفت یک فیلم با سرعت بالا است. با زدن دکمه‌ی رکورد، از صحنه‌ی رو به رو مکررا هر چند ثانیه عکس می‌گیرد و پس از اتمام با زدن دکمه‌ی قرمز رنگ، فیلم نهایی آماده می‌شود.

کنترل شاتر دوربین از راه دور به کمک هندزفری

برای گرفتن عکس می‌توانید از دکمه‌ی کنترل صدا(Volume) کنار بدنه هم استفاده کنید. هم‌چنین برای کنترل از راه دور، امکان استفاده از از دکمه‌ی کنترل صدای هندزفری هم وجود دارد.

استفاده از اپل واچ به عنوان کنترل از راه دور

اگر اپل واچ دارید، چیزی که مقابل دوربین گوشی شماست، شما هم روی صفحه‌ی ساعت خود می‌بیبینید. این قابلیت می‌تواند به جز عکاسی کارایی‌های سودمند دیگری هم داشته باشد. مثلا شرایطی را تصور کنید که بالای کمد، جایی که دور از چشم است، دنبال چیزی می‌گردید. دوربین گوشی را بالا ببرید و از طریق اپل واچ تصویر بالای کمد را مشاهده کنید. دوربین اپل واچ را فعال کنید، هم‌زمان دوربین گوشی هم فعال می‌شود و از این طریق می‌توانید از راه دور هم دوربین را کنترل کنید. با زدن دایره‌ی سفید رنگ روی صفحه‌ی ساعت و یا انتخاب تایمر ۳ ثانیه‌ای عکس برداری با دوربین گوشی انجام می‌شود.

عکس برداری با قابلیت HDR

با این ویژگی می‌توانید از عکس‌هایی دامنه نوری بالا استفاده کنید که با سه ترکیب نوری متفاوت از یک صحنه تلفیق می‌شوند تا جزئیات بیشتری در مناطق بسیار روشن و بسیار تاریک مشاهده کنید. عکس‌ هایی که با HDR می‌گیرید بهترین شرایط نوری ممکن را ثبت می‌کنند و هم‌چنین یک عکس خام بدون HDR هم ذخیره می‌شود. HDR چند مدل از نور دهی را با هم تلفیق می‌کند و یک فریم با جزییات و بازه‌ی رنگ و نور گسترده‌تر خلق می‌کند. در برخی شرایط برای خلق اثری با نور خاص و هنرمندانه‌تر به جای فلش می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

حالت پرتره(Portrait Mode)

*ارائه شده در آیفون ۷پلاس، ۸پلاس، X به بعد

حالت پرتره، عمقی هنری را در عکس‌های شما اعمال می‌کند، طوری که سوژه را در فوکوس و پس زمینه را تار می‌کند. اطمینان حاصل کنید که موضوع در فاصله‌ کمتر از ۲.۵ متری باشد. هم‌چنین هرچه نور محیط مساعدتر باشد کیفیت پرتره بهتر است.

حالت Burst

در این حالت، دوربین از صحنه‌ی مورد نظر چندین عکس با استفاده از سرعت شاتر بالا می‌گیرد و این امکان را دارید تا یکی از آن‌ها را که بیشتر دوست دارید، انتخاب کنید. برای این کار دکمه‌ی شاتر را چند ثانیه به طور ممتد نگه‌دارید و اجازه دهید دوربین به طور پی‌در‌پی عکس‌برداری کند. این تعداد از عکس‌ها حجم زیادی اشغال می‌کنند که شما می‌توانید در نهایت یکی از عکس‌ها را انتخاب(Select) کنید و در صورت عدم نیاز به بقیه عکس‌ها، فقط عکس انتخاب شده را نگه‌دارید.

پانوراما (Panorama) 

یک حالت فوق‌العاده برای ایجاد عکس‌هایی با زاویه باز و بزرگ از چشم انداز‌های وسیع.
روی دکمه شاتر ضربه بزنید و سپس آیفون خود را از سمت چپ به راست حرکت دهید تا عکس پانورامایتان کامل شود. حواستان باشد تا جایی که می‌توانید دوربین را در حالت پایدار و بدون لرزش حرکت دهید تا پانورامای بهتری داشته‌باشید.

نقطه‌ی فوکوس (تمرکز اصلی عکس) و تنظیم نور عکس

همان‌طور که می‌دانید، برای تعیین کردن نقطه‌ی فوکوس عکس کافی است هنگامی که در دوربین هستید، روی صفحه گوشی، بر روی سوژه‌ی مورد نظر ضربه بزنید. برای تعیین میزان نور عکس نیز به همین شکل عمل می‌کنیم و می‌توانیم میزان تاریکی و روشنایی دلخواهمان را تنظیم کنیم. فوکوس و میزان نور را هنگام عکاسی، برای هر عکس می‌توانید به دلخواه تنظیم کنید و امکان قفل کردن و ثابت نگه داشتن این تنظیمات نیز وجود دارد. برای این کار ابتدا تنظیمات فوکوس و نور مورد نظرتان را انجام دهید سپس روی صفحه ضربه بزنید و چند لحظه نگه دارید. حالا اگر دوربین را حرکت دهید و سوژه را هم جا به جا کنید تنظیمات ثابت هستند و تا زمانی که روی صفحه ضربه بزنید در حالت قفل می‌مانند.

عکس‌های زنده (Live Photos) 

اگر حالت LIVE را فعال کنید، چند ثانیه قبل و چند ثانیه بعد از زدن شاتر دوربین در حافظه به صورت خودکار حفظ می‌شود و بعد از گرفتن عکس، می‌توانید آن لحظه را به شکل فیلمی کوتاه مشاهده کنید. برای مشاهده‌ی این فیلم روی عکس انگشتتان را نگه دارید و فشار دهید.(۳D touch)

Flash

همان‌طور که می‌دانید در شرایطی که محیط از نور کافی برخوردار نباشد، برای نوردهی لحظه‌ای در عکاسی می‌توانید از فلش دوربین استفاده کنید. ممکن است کمی عجیب باشد ولی فلش می‌تواند در نور روز هم رمز داشتن یک عکس خوب باشد. این کار باعث می‌شود سایه‌های ایجاد شده از نور خورشید کمی محوتر و نرم‌تر شوند و نتیجه‌ی بهتری داشته باشیم.

تاخیر در شاتر (Shutter delay)

از آن جایی که کنترل شاتر در موبایل به صورت دیجیتال انجام می‌شود، ممکن است در زمان دقیقی که می‌خواهید عکس گرفته نشود. باید این نکته را در نظر بگیرید که زمانی که شاتر زده و عکس ثبت می‌شود، وقتی است که انگشتتان را از روی شاتر برمی‌دارید نه لحظه‌ی اولی که شاتر را فشار می‌دهید.

تگ‌ها:

مطالـب پیشنهـادی

نظر کاربران